Samenwerken aan bereikbaarheid -

Efficiënte logistiek staat niet stil

De komende jaren staat de mobiliteit in de regio onder druk. Niet alleen worden er honderdduizenden nieuwe woningen bijgebouwd die extra verkeer met zich meebrengen, ook vinden grote onderhoudsopgaven aan wegen, bruggen en tunnels plaats: Van Brienenoordbrug, Heinenoordtunnel, A20, A3 zijn slechts enkele voorbeelden. Rijkswaterstaat noemt het zelf niet voor niets de ‘grootste onderhoudsopgave ooit’.

Binnen al die hectiek blijft het zaak te zorgen dat de logistiek niet stil komt te staan. In samenwerking met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, de provincie Zuid-Holland, de MRDH, het Havenbedrijf Rotterdam en de gemeente Rotterdam werkt De Verkeersonderneming in deze regio onder de vlag van de KTA (de Korte termijn Aanpak) aan een efficiënte logistiek.

De Verkeersonderneming heeft als missie het bevorderen van mobiliteitsgeluk. Een van de manieren waarop hier uiting aan wordt gegeven is het leggen van verbindingen tussen overheden en de private sector (rol van ‘enabler’).

Het doel is om te komen tot een mobiliteitstransitie gericht op:

  •       Verkeersefficiency:vergroten van de bereikbaarheid, door slimmer te werken;
  •       Milieu efficiency: duurzaam (milieuvriendelijk) reizen;
  •       Ruimte efficiency: gedrag dat minder impact heeft op de publieke ruimte;
  •       Sociale efficiency; zonder personen buiten te sluiten.

Resultaten

De Verkeersonderneming bestaat inmiddels ruim 10 jaar en heeft een duidelijke visie, aanpak, kennis en netwerk om deze rol van enabler om te zetten in concrete resultaten.

Zo zijn er de afgelopen jaren 778 vrachtautospitsmijdingen bereikt en heeft Moving Traffic 2.000 spitsmijdequivalenten opgeleverd. Ook worden zaken georganiseerd om de logistieke wereld te faciliteren: Door de inzet van de prestatiegerichte berger zijn niet alleen 2.000 spitsmijdequivalenten gerealiseerd. De Rotterdamse bergers hebben de snelste aanrijtijden van heel Nederland. Dus hoewel het aantal incidenten , net als in de rest van het land, met ruim 30% steeg, is de fileduur als gevolg van incidenten in de regio Rotterdam met slechts 5% toegenomen.

Bergers zijn ook sneller ter plekke omdat automobilisten en vrachtwagenchauffeurs die Waze en/of Flitsmeister gebruiken in de wagen incidentmeldingen via deze apps kunnen doorgeven. De Verkeerscentrale zet dit weer door naar de wat een gemiddelde tijdwinst oplevert  van circa 5 minuten.

Om het aantal klapbanden terug te dringen legden Rijkswaterstaat en De Verkeersonderneming een bandenspanningsmeetdrempel in de A16. Dit geeft inzicht in de bandenspanning en door het tijdig op orde brengen worden klapbanden en dus files en vertragingen voorkomen.

Ook in de stadslogistiek zijn mooie resultaten behaald: het efficiënt inrichten van een bouwplaats midden in het centrum, het aanpassen van planningen, andere levertijden van materialen en het ophalen van afval, de inzet van hubs om buiten de spitsen de stad in te rijden of de goederen over te pakken in vrachtwagens.

De logistiek makelaars van De Verkeersonderneming kennen niet alleen de logistieke wereld, zij weten ook waar efficiency te behalen is en logisch toepasbaar is.

Zij gaan graag het gesprek met u aan en ondersteunen u in een efficiëntere aanpak of om u voor te bereiden op een zero emissie logistiek. Neem contact met ons op.

info@verkeersonderneming.nl

www.verkeersonderneming.nl