Workshop Datadelen: digitale vrachtbrief voor heel Europa

Wat als iedereen in Europa verzendingen op dezelfde manier registreert? Dat scheelt een hoop verfrommelde vrachtbrieven en ingewikkelde administratie. Wout van den Heuvel van TLN besprak het met bezoekers van de workshop Datadelen.

Wie een lading verzendt, stuurt tot nu toe meestal een papieren vrachtbrief mee. TLN en EVO ontwikkelden daarom samen met enkele partners Transfollow. Met deze digitale variant van de vrachtbrief kunnen verzenders, vervoerders en ontvangers een vrachtbrief opmaken, ondertekenen en archiveren in een digitale omgeving. Ook zijn er mogelijkheden om het transport digitaal te volgen. Tijdens de bijeenkomst van Logistiek 010 in september vertelde Patrick Huijgen van Beurtvaaradres er al meer over.

Eén systeem voor heel Europa

Transfollow is nog geen gemeengoed in Nederland. Toch weten de ontwikkelaars nu al dat ze hun systeem in geheel Europa willen uitrollen, vertelde Wout van den Heuvel in de Stadsschouwburg. Als de logistieke sector in geheel Europa met hetzelfde systeem werkt, dan is het delen van informatie immers een stuk makkelijker.

Uitdagingen

Een logisch concept, aldus veel bezoekers van de workshop Datadelen. Wel zagen de transporteurs nog uitdagingen. ‘Ga je aan een Poolse chauffeur vragen om even een app te downloaden?’, vroeg een bezoeker zich af. Niet alle Europese organisaties zijn er klaar voor.

Ook is het de vraag wie het systeem als eerste gaat gebruiken. Als een supermarkt bijvoorbeeld met Transfollow wil werken, dan moeten de transporteurs en leveranciers van dat bedrijf ook de digitale vrachtbrief invoeren. Bovendien bestaat het risico op de wet van de remmende voorsprong. Als geheel Nederland Transfollow invoert, en een internationale partij daarna een vergelijkbaar systeem breder uitrolt, dan lopen we ineens achter in de modernisering.

Je moet ergens beginnen

Van den Heuvel erkende de uitdagingen. Het is duidelijk dat het invoeren van de digitale vrachtbrief om de medewerking vraagt van veel verschillende partijen. TLN en EVO zijn dan ook volop bezig om partijen op landelijk én Europees niveau enthousiast te krijgen. ‘CMR is ook op internationaal niveau geregeld. Waarom zou dat niet met Transfollow kunnen?’