Workshop 2 ‘Elektrische voertuigen: Join the Club’

De gemeente Rotterdam heeft de ‘Coalition of the willing’ in het leven geroepen: een petitie om fabrikanten serieus aan de slag te laten gaan met grotere elektrische voertuigen. Joeri Jongeneel van de gemeente zoomde in op deze Rotterdamse ambities. Edwin Bestebreurtje van Fier Automotive presenteerde de uitkomsten van een onderzoek bij Stedin. Dit ging over de randvoorwaarden voor de overstap naar elektrische bedrijfsauto’s.

Coalition of the willing op stoom

De gemeente Rotterdam wil dat vervoerders en verladers kiezen voor elektrisch vrachtvervoer. Steeds meer van hen sluiten zich aan bij de Coalition of the willing. Op deze manier laten vervoerders zien dat zij streven naar emissievrij rijden in 2020. Bijvoorbeeld door over te stappen op elektrisch. Op dit moment vertegenwoordigen de deelnemende partijen al een vloot van meer dan 4.800 vrachtwagens, klein en groot. Stel je voor dat die allemaal elektrisch gaan rijden! Jongeneel roept de deelnemers aan de workshop op om de Coalition of the willing te ondertekenen: ‘De energie is er. Nu moeten we de volgende stappen gaan zetten.’ En dat overstappen op elektrisch financieel interessanter kan zijn dan partijen denken, laat Edwin zien in zijn presentatie.

Elektrische bedrijfsauto’s Stedin

Bestebreurtje gaat in op de resultaten van onderzoek naar het rij- en stilstaangedrag van bedrijfsauto’s van netbeheerder Stedin. Voor dit onderzoek zijn 30 van Stedins dieselbedrijfsauto’s uitgerust met zogenoemde dataloggers. Deze houden bij hoeveel ritten de auto’s maken en hoe lang een gemiddelde rit duurt. Maar ook wat het brandstofverbruik is tijdens het rijden of stilstaan. De manier waarop de bedrijfsauto’s worden gebruikt, bepaalt of overstappen op elektrisch vervoer haalbaar en financieel interessant is.

Overstappen op elektrisch is maatwerk

De deelnemers reageren verrast als Edwin laat zien dat overstappen op elektrisch vervoer sneller loont dan gedacht. Maar het is wel maatwerk. De manier waarop een bedrijfsauto wordt ingezet, is essentieel voor de vraag of elektrisch rijden een serieus alternatief is. Vooral bij veel korte ritten in de stad is overstappen op elektrisch interessant. Zodra een bedrijfsauto langere afstanden over de snelweg moet rijden, blijft diesel financieel de betere keuze. En soms moet een monteur zijn auto langer stationair kunnen laten draaien. Bijvoorbeeld voor laswerk. Ook dan is overstappen op elektrisch niet reëel. Prangende vraag die na afloop in het workshopzaaltje blijft hangen, is: wie durft de overstap naar elektrisch te wagen? Ondanks de lagere reparatie- en onderhoudskosten van elektrische auto’s lijken de meeste workshopdeelnemers het risico nu nog te groot te vinden.

Join the club!

Heeft u interesse in elektrisch rijden en bent u benieuwd naar de mogelijkheden? Neem dan contact op met Joeri Jongeneel en Join the club!