Van zooi naar mooi

Burgemeester Aboutaleb trapt campagne Circulair af

Hergebruiken, recyclen of verminderen van afval. Dat is de boodschap van de nieuwe Circulair-campagne ‘Van zooi naar mooi’. Burgemeester Aboutaleb heeft woensdagmiddag op de Binnenrotte het startschot van de campagne gegeven.

In een gouden vuilniswagen kwam de burgemeester vanachter de Laurenskerk tevoorschijn. Omstanders en verbaasde voorbijgangers waren verrast toen hij onaangekondigd een inspirerend betoog hield over de kansen die een circulaire economie Rotterdam biedt: ‘Afval is helemaal geen afval. Het is een grondstof voor iets nieuws. Afval is dus goud waard en goud gooi je toch ook niet zomaar weg?’ Om deze campagneboodschap kracht bij te zetten, doopte de gemeente twee hybride vuilniswagens om tot ‘goudtransport’. Ook heten de milieuparken aan de Aploniastraat en Melanchtonweg voortaan ‘goudmijnen’.

Vijf gouden tips

Woensdagavond kleuren de Erasmusbrug, Hofpleinfontein en Euromast goud. De komende maand rijdt er een gouden tram door de stad, verschijnt er een circulaire editie van GERS! Magazine en maakt OPEN Rotterdam diverse reportages over circulaire initiatieven. De gemeente geeft ‘vijf gouden tips’ die Rotterdammers helpen om minder eten weg te gooien, spullen een tweede leven te geven en plastic afval te verminderen:

  1. drink water uit een hervulbare waterfles
  2. gooi kapotte spullen niet weg, maar repareer ze
  3. scheid je afval en geef spullen een tweede leven
  4. neem een tas mee bij het boodschappen doen
  5. gooi geen eten weg

Iedereen kan hergebruiken of recylen

De burgemeester benadrukte dat de circulaire economie iedereen aangaat: ‘Of je nu bewoner of CEO van een multinational bent, groenteboer of supermarktmanager: iedereen kan een bijdrage leveren. Dat geldt ook voor ons, als gemeente. Zo wordt ons wagenpark steeds groener en starten we verschillende proeven om te hergebruiken of recyclen.’ Zo maken we met de hele stad van zooi weer iets moois.

Meer informatie

Op de website rotterdamcirculair.nl staan tientallen inspirerende voorbeelden van bedrijven, bewoners en gemeente. Verder zijn hier reportages te bekijken én vind je er het circulaire levenslied, geschreven door Harry-Jan Bus van theater Walhalla! De campagne duurt tot oktober 2018.

BRON: Rotterdam.nl