Simon Loos en AH testen als eerste eActros in Nederland

Een witte vrachtwagen van Simon Loos en Albert Heijn voor Hotel New York in Rotterdam

Logistiek dienstverlener Simon Loos heeft de primeur om als eerste in Nederland de volledig elektrische truck van Mercedes-Benz een jaar lang in de praktijk testen. Vanuit het Albert Heijn distributiecentrum in Delfgauw gaat de 25-tons bakwagen met een actieradius van 200 kilometer, winkels in de regio Rotterdam en Den Haag CO2-neutraal bevoorraden.

Mercedes-Benz Trucks Nederland, Simon Loos en Albert Heijn trekken in dit project gezamenlijk op. Alle bewegingen van de elektrische truck worden vanuit Stuttgart door Daimler gemonitord. Simon Loos koppelt alle bevindingen terug, onder andere via een geavanceerd meldsysteem in de cabine. En ook Albert Heijn houdt de prestaties nauwlettend in de gaten als verantwoordelijke voor de routeplanning.

Proeftuin zero-emmissie winkeldistributie

Simon Loos is niet de enige logistiek dienstverlener in Nederland die volop experimenteert met elektrisch vervoer binnen de brede proef van Albert Heijn met elektrische en hybride trucks . Ook Peter Appel ging onlangs voor het eerst de weg op met dit keer een elektrische DAF. De proeftuin met elektrische en plug-in hybride trucks die worden ingezet om Albert Heijn supermarkten in de binnenstad zero-emissie te beleveren wordt ondersteund door het subsidieprogramma DKTI (Demonstratie klimaattechnologieën en -innovaties in transport, red.).

Simon Loos gretig op praktijktest

Simon Loos, de nummer 16 in de Top 100 Logistiek Dienstverleners 2020, is niet onbekend met elektrisch transport. Eerder testte de logistiek dienstverlener al omgebouwde Mercedes Atego- en Antos-trucks. Fleetmanager Wim Roks: “Het voelde tot op heden als een gemis dat we voor de ontwikkeling van elektrische trucks in ons wagenpark nog geen beroep konden doen op onze huisleverancier. We hebben uiteraard wel bij Mercedes-Benz gelobbyd om een eActros te mogen testen zodra deze beschikbaar zou komen. Het is dan natuurlijk een fantastische kans om samen op te kunnen trekken en de eActros een jaar lang te volgen. Toen we de toezegging kregen, viel dat ook nog eens samen met het project van Albert Heijn om een nieuwe winkel in de gemeente Rotterdam te bevoorraden met elektrische trucks. Met deze eActros zetten we dus samen met Albert Heijn weer een mooie nieuwe stap op weg naar volledig duurzaam transport.”

De test is bedoeld om naast de prestaties van de volledig elektrische truck met een haalbare actieradius van 200 km, ook meer te weten te komen over de laadinfrastructuur, de planning en de te rijden routes. Onder meer de kennis en afstemming over de laadinfrastructuur heeft voor Roks topprioriteit: “De communicatie tussen de truck en de laadpaal is een hoofdstuk op zich. We hebben het over zeer hoge voltages, en voordat er daadwerkelijk stroom van de laadpaal naar de truck gaat, moet dat natuurlijk gegarandeerd 100 procent veilig zijn. Om te voorkomen dat we tussen verschillende partijen in komen te staan, is Mercedes-Benz in deze test ook single point of contact voor eventuele storingen aan de truck of de laadinfra.”

Lees hier meer over duurzame logistiek: wat gebeurt er op weg naar zero-emissie? Lees de analyses, achtergronden en praktische voorbeelden over een thema dat de logistiek steeds meer domineert.

Elektrische winkeldistributie Albert Heijn

De eActros gaat vanaf het Albert Heijn distributiecentrum in Delfgauw winkels in de regio bevoorraden in steden als Rotterdam, Den Haag en Delft.

De inzet zal vanaf dag één intensief zijn: de eActros gaat zeven dagen per week van ‘s ochtends 7.00 uur tot ’s avonds 23.00 uur de weg op. Over een jaar verwacht men dus flinke praktijkervaring te hebben opgedaan. Roks: “Ik heb hoge verwachtingen van de actieradius van deze drieassige bakwagen. Ondanks de zware lading en het feit dat de wisselkoelbak gekoeld wordt met stroom uit het hoog-voltage systeem, verwacht ik dat we zonder bijladen in de praktijk veilig 150 kilometer kunnen plannen. Natuurlijk is dat van nog meer factoren afhankelijk; de temperatuur, het traject, de rijstijl, het laadgewicht en het gebruik van airco of kachel spelen allemaal een rol.”

Innovatief laadplein

De hoog-voltage accu’s worden opgeladen op Albert Heijn’s tweede innovatieve laadplein op het distributiecentrum in Delfgauw dat nu nog in aanbouw is. In totaal wordt er 700kW aan geïnstalleerd vermogen neergezet.

Chauffeurs opleiden

Voor de praktijktest hebben inmiddels acht chauffeurs van Simon Loos een speciale Safety & Awareness Training voor omgang met hoogspanningsystemen gekregen van de specialisten van Daimler. Op termijn verwacht Roks nog meer chauffeurs deze training te laten volgen. Deze speciaal voor de eActros ontwikkelde training helpt chauffeurs zich bewust te worden van de risico’s van het hoge voltage. Maar ook zaken als de bediening, storingsignalen en de werking van de energieterugwinning komen in de training terug. “Ik ben ervan overtuigd dat dit ‘the way to go’ is”, aldus Roks. “Een drieassige bakwagen biedt in mijn ogen op dit moment de beste balans in laadvermogen en actieradius. Een goed getrainde chauffeur gaat er ook uithalen wat erin zit. Natuurlijk hopen we dat de eActros doet wat we ervan verwachten. En mochten we tijdens deze test tegen uitdagingen oplopen, dan lossen we die uiteraard gezamenlijk op, dat is tenslotte ook het doel van de test. Alleen zo kun je dit concept verder perfectioren”

Ontwikkeling emissievrije eActros

Feedback uit praktijkproeven in Nederland en het buitenland worden meegenomen in de verdere ontwikkeling van de eActros, met als doel om vanaf 2021 een schone en stille distributietruck in serie te gaan produceren. Aan de basis van de eActros staan de twee elektromotoren bij de wielnaven van de achteras die voor de aandrijving zorgen. Beide hebben een capaciteit van 126 kW (171 pk) en een maximaal koppel van 485 Nm dat continu beschikbaar is. De gebruikte overbrengverhouding zorgt ervoor dat er 11.000 Nm per achterwiel aan koppel beschikbaar is. Het vermogen aan de achterwielen is daarmee vergelijkbaar met dat van een conventionele truck. De Lithium-ion batterijen met een capaciteit van 240 kWh voorzien de elektromotoren van de benodigde energie. Bij een anticiperende rijstijl kan energie worden teruggewonnen door bij uitrollen of afremmen de bewegingsenergie om te zetten en op te slaan. Afhankelijk van het beschikbare oplaadvermogen kunnen de batterijen binnen twee uur (op 150 kW) worden opgeladen. Uit de eerdere praktijktest is gebleken dat een actieradius tot 200 kilometer realistisch is.

Bron: www.logistiek.nl


Initiatief van: