Studenten van de minor Infrastructuur en Mobiliteit van de Hogeschool Rotterdam hebben tijdens de minor onderzoek gedaan naar de invloed van de cargobike op de toekomstige infrastructuur van Rotterdam Centrum

De gemeente Rotterdam hoopt in de toekomst het gebruik van (elektrische)(vracht)fietsen te zien toenemen en het autoverkeer in de stad te zien afnemen. De gemeente vraagt om onderzoek te doen naar een deel van de toekomst op het gebied van mobiliteit, om op de hoogte te zijn van (relatief) nieuwe verkeersdeelnemers en aanpassingen aan de huidige infrastructuur. Dit onderzoek betreft de ontwikkeling van de toename van het gebruik van de vrachtfiets/cargobike, waarbij mogelijk deze toename om aanpassingen aan de huidige infrastructuur vraagt.

De vraag die als rode leidraad voor dit project geldt, luidt als volgt:
‘Wat is de toekomst van de vrachtfiets in Rotterdam centrum en wat is het gevolg hiervan
voor de huidige infrastructuur?’

Cargobike, ofwel vrachtfiets, kan breed worden geïnterpreteerd. De definitie die gebruikt wordt voor dit onderzoek, komt neer op een (eventueel elektrisch aangedreven) fiets die een laadruimte heeft met een laadvermogen van 200 kg tot 500 kg. De cargobike kan worden ingezet in drukke binnensteden waar het moeilijker begaanbaar wordt voor personenauto’s en bestelbussen.

De vrachtfiets zal in de toekomst een grotere rol gaan spelen binnen de stadsdistributie van het centrum van Rotterdam. De gemeente Rotterdam heeft duidelijk gemaakt dat de stad het fietsvervoer beter wil faciliteren om de fiets te promoten als vervoermiddel. Over 10 jaar zal het aantal binnenstedelijke pakketbezorgingen uitgevoerd worden met een cargobike. Echter zijn een aantal factoren van belang bij de groei van het gebruik van cargobikes. Hieronder kan worden verstaan: een goede fietsinfrastructuur en een beperking van gemotoriseerde voertuigen in binnensteden. Met name een goede fietsinfrastructuur speelt een belangrijke rol bij de ontwikkeling van de cargobike in Rotterdam. DHL-koeriers deelden hun ervaring met de huidige infrastructuur. Zij melden dat verschillende fietspaden in het centrum van Rotterdam éénrichtingsverkeer hebben en dat grote kruispunten soms moeilijk begaanbaar zijn. De grondslag en regelgeving van de infrastructurele planning was gebaseerd op de oude indeling van mobiliteit. In opdracht van de ANWB is een advies opgesteld om de voertuigen in te delen in zes verschillende families en binnen een stad vier verschillende snelheidszones te creëren. Binnen deze indeling kunnen de ontwikkelingen in mobiliteit worden gefaciliteerd.

Dit nieuwsbericht is overgenomen van www.kennisdclogistiek.nl waar ook het rapport te downloaden is.