H2share en de kansen van waterstof voor bedrijven

Workshop gegeven door: Wouter van der Laak, Waterstofnet

Introductie

Waterstofnet is in 2009 ontstaan als een non-profit organisatie. Waterstofnet werkt samen met verschillende organisaties waaronder; industriële bedrijven, overheden en kennisinstellingen. Hierbij worden diverse waterstofprojecten geïntroduceerd, waaronder een waterstof tankstation en diverse demonstratieprojecten.

Waterstoftankstation

Het waterstoftankstation in Helmond  heeft 2 slangen en wordt sinds 2013 gebruikt. Hierbij stelt een deelnemer de volgende vraag: Waarom wordt er 350 bar gehanteerd voor zware voertuigen, dit is toch niet gunstig? Het antwoord is als volgt: Qua prijs zijn de tanks van 350 bar goedkoper dan de tanks van 700 bar. Deze tanks zijn al een volwassen product in de huidige waterstof markt.  Ook is er doorgaans op bijvoorbeeld bussen, meer plek voor grotere tanks. Verder worden de voordelen van waterstof benoemd waaronder het reduceren van de CO2uitstoot. 

Brandstofcellen in heavy duty trucks

Diverse redenen reden beschreven, waarom brandstofcellen dienen te worden gebruikt in heavy duty trucks. De volgende redenen werden genoemd: Hoger rendement, betrouwbaarheid en mogelijk lagere onderhoudskosten. Verder is de brandstofcel technologie toepasbaar op grotere schaal. Veder worden de doelstellingen en de project partners benoemd. 

Nieuwe ontwikkelingen

Een aantal voorbeelden met betrekking tot waterstof en brandstofcellen worden gedeeld. Hierbij is een overzicht te zien van de fuel cell heavy duty projects. Verder komen ontwikkelingen zoals; Toyota Class 8, 1.000 fuel cell trucks in Zwitserland en 800 fuel cell trucks in Verenigde Staten, Concept powertrain concept for Iveco en Heavy duty refueling stations delivered by NEL ASA, aan bod. 

Vragen

Tot slot heeft de spreker de volgende vragen gesteld aan de deelnemers.
- Wat kunnen we in Rotterdam doen met betrekking tot deze onderwerpen?
- Wat kunnen mogelijke obstakels zijn?
- Wat kunnen voor ons mogelijk vervolgstappen zijn? 

Antwoorden

Van twee ondernemers is het idee gekomen om een mobiel werktuig, dat bijvoorbeeld in de binnenstad wordt ingezet tijdens bouwwerkzaamheden, te elektrificeren door middel van een brandstofcel en batterijen. Het is niet duidelijk of waterstof met brandstofcel een meerwaarde biedt. Dit dient eerst uitgezocht te worden. Dit is de eerste vervolgstap. WaterstofNet gaat met de ondernemers aan tafel om hier verder over door te praten.