Experience Week Connected Transport: met 250 trucks op weg naar innovatie in de logistieke keten

 

 

Met de Experience Week Connected Transport heeft Nederland een internationale primeur: van 1 tot en met 5 oktober worden 250 ritten gemaakt met in konvooi rijdende trucks van verschillende vervoerders, allen voorzien van de laatste connected technologie. Niet eerder werd connected technologie in deze omvang in de praktijk getest. Gedurende vijf dagen komen Rijk en regionale overheden, logistieke partners en kennisinstellingen samen om in de praktijk de verbinding te leggen tussen verkeersmanagement en logistiek. De betrokken partijen willen hiermee een volgende  stap zetten op weg naar verbetering van efficiency, veiligheid en duurzaamheid in de logistieke sector.

De Experience Week Connected Transport is een initiatief van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat om samen met de sector connected transport in de logistieke praktijk te brengen. Met de Experience Week dragen de deelnemende partijen bij aan een veilig, bereikbaar en toekomstbestendig Nederland.

Minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat): ‘Deze week rijden in heel Nederland vrachtwagens die met speciale technieken in verbinding staan met onder meer slimme verkeerslichten. Daardoor kunnen vrachtwagens beter doorrijden, dat is positief voor de sector. Het is belangrijk om dit soort innovaties goed te testen, want veiligheid staat altijd voorop.’

Learning by doing

De week is een vervolg op de eerdere Truck Platooning Challenge van april 2016. Waar in 2016 nog zonder lading werd gereden, wordt er dit jaar geëxperimenteerd in de logistieke praktijk: met echte lading, op echte routes. Mark van der Drift, CEO van Cornelissen Groep: “Testen in de praktijk geeft ons de mogelijkheid om ook gedragscomponenten te evalueren. Worden de rijadviezen opgevolgd? Hoe ervaart de chauffeur het rijden in een konvooi en wat is de impact op het overige verkeer? Waardevolle informatie die alleen op de weg getest kan worden.”

Slimme konvooien

Vanuit zes locaties (Helmond, Tilburg, Rotterdam/Maasvlakte, Moerdijk, Roosendaal, Aalsmeer) en verspreid over vijf dagen worden 250 routes afgelegd, die passen in de corridor Amsterdam-Antwerpen en Rotterdam-Ruhrgebied. Deelnemende trucks rijden in konvooi: een groep van meerdere vrachtwagens die als eenheid worden gepland en op ruime en veilige volgafstand van elkaar rijden. De trucks zijn voorzien van Adaptive Cruise Control (ACC), een systeem dat een constante snelheid aanhoudt en automatisch snelheid mindert als een voorliggend voertuig vertraagt. Daarnaast wordt iedere truck voorzien van connected technologie: systemen die het mogelijk maken om het gehele konvooi veilig en in zijn geheel over kruispunten te geleiden. Het konvooi wordt in een vroeg stadium gedetecteerd door slimme VRI’s  op de kruispunten, waarna het konvooi langer groen licht krijgt, of zelfs prioriteit boven ander verkeer. Chauffeurs worden met behulp van een app op het dashboard vrijwel real-time geïnformeerd over de situatie verderop op hun route en geadviseerd over hoe hierop te reageren. Deze verbinding tussen verkeersmanagement en logistiek wordt voor het eerst getest tijdens de Experience Week. De slimme verkeerslichten maken onderdeel uit van Talking Traffic en worden momenteel op landelijke schaal geïntroduceerd.

Van zand tot klant

Vervoerders, verladers, kennisinstituten, logistieke verzekeraars, cloud leveranciers en bedrijven uit de verkeerstechniek werken gedurende deze week nauw samen. Een zo efficiënt mogelijk verloop van het transport staat centraal: de ritten zijn end-to-end van opzet, vrachtwagens rijden van distributiecentrum tot supermarktschap (‘van zand tot klant’). Peter Leegstraten, manager inkoop innovatie Albert Heijn: “Wij participeren als Albert Heijn in dit concept primair vanwege de voordelen op het vlak van veiligheid en doorstroming. We zijn dagelijks met 1000 tot 1200 trucks op de weg om onze winkels te bevoorraden en 70% van die kilometers worden afgelegd op het hoofdwegennet van Rijkswaterstaat: de impact is dus groot.”

Binnen de samenwerking zijn drie clusters te onderscheiden, gekenmerkt door het type lading dat vervoerd wordt: containers, retailtransport of GVT. Binnen ieder cluster worden specifieke testen uitgevoerd, die allemaal in het teken staan van connected transport.

Programma

Betrokken partijen geven een gezamenlijke kick-off op maandagochtend 1 oktober vanaf 08:00 bij het distributiecentrum van Albert Heijn in Tilburg. Meer hierover en het programma voor de overige dagen is te vinden op www.experienceweekconnectedtransport.nl.

Meer informatie op: www.experienceweekconnectedtransport.nl

Partners

Deelnemende partijen aan de Experience Week Connected Transport zijn Albert Heijn, Peter Appel Transport, Cornelissen Groep, GDH-Heestermans, Van der Slot Logistics, DHL, GVT, J. Starmans, De Rijke, Overbeek, Jan de Rijk, Havenbedrijf Rotterdam, ECT, Van de Broek Logistics, TNO, Simacan, App2Track, Dynniq, Royal Haskoning DHV, TVM, de gemeenten Helmond, Tilburg en Rotterdam, Metropoolregio Rotterdam Den Haag, provincie Utrecht, provincie Noord-Brabant, HVTT15, Partnership Talking Traffic, KPN, BeMobile, Flitsmeister, Districon, Simacan, SmartwayZ, Smart Port, TLN, DAF, Innovation Expo, Kyocera, V-tron, Royal FloraHolland, Swarco, Compass, Rijkswaterstaat en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.