Draadloos laden

Dat is handig. Je parkeert je elektrische auto gewoon bovenop een oplaadplaat die in de weg ligt. En dan laadt hij vanzelf op. Geen stekker nodig, en het gaat sneller. De gemeente Rotterdam heeft een proef gedaan met inductieladen van elektrische personenauto’s. De proef helpt om de marktintroductie van inductieladen van elektrische auto’s dichterbij te brengen. In plaats van nieuwe oplaadpalen in het straatbeeld, gebruiken we in de toekomst mogelijk oplaadplaten in de weg. De praktische gebruikersvoordelen van inductieladen zijn groot. Je hebt geen kabels nodig om de auto op te laden en er zijn geen oplaadpalen meer nodig die ruimte innemen. 

Veelbelovende techniek

Net als de bekende oplaadpalen, kent deze veelbelovende techniek technische en operationele uitdagingen die in de praktijk getest zijn. Voor deze proef legde Rotterdam op de Groene Kruisweg een inductieplaat neer en werd er een elektrische auto van de gemeente omgebouwd. De opgedane kennis bij de aanleg van oplaadpalen krijgt vorm in deze nieuwe techniek. Voor zover bekend is een proef met deze technische en operationele omvang nog nergens ter wereld uitgevoerd. 

Voorbereidingen proef

De gemeente Rotterdam heeft de opdracht voor het realiseren van een inductie oplaadoplossing in de semi-openbare ruimte gegund aan ENGIE. In dit project werkt ENGIE met meerdere partners (HEVO Power, EV-Box, en Technisch Expertise Centrum ANWB). ElaadNL is onderzoekspartner, TU Eindhoven en TU Delft zijn wetenschappelijk partners.

Waarom een proef?

De techniek is relatief nieuw en nog niet eerder getest op personenvoertuigen die in de openbare ruimte opladen. Aan inductieladen kleven nog vragen. Kan straks elke aanbieder van laadabonnementen boven elke inductieplaat zijn klanten laten laden? Kunnen alle personenwagens de techniek aan en werkt deze boven de inductieplaat? Rotterdam onderzoekt hoe de techniek in de praktijk.