Derde bijeenkomst Logistiek 010

Donderdag 3 november

De Verkeersonderneming, EVO Logistiek, Transport en Logistiek Nederland (TLN) en de gemeente Rotterdam organiseerden op 3 november 2016 voor de derde keer de bijeenkomst Logistiek 010. Deze keer in het Worldhotel Wings bij Rotterdam The Hague Airport. Centrale vraag van de bijeenkomst? Hoe kan de logistieke sector bijdragen aan een bruisende economie én vitale stad met gezonde lucht? Na de centrale opening, met onder meer een lezing over stadslogistiek in Parijs, gingen transporteurs, verladers, aannemers en winkeliers in vijf workshops met elkaar in gesprek.

Best practices Beter Benutten

Hans Quak (TNO) en Annemarie Nelck (TLN) trapten de middag af. Zij presenteerden enkele best practices van slimme en schone logistiek, onderdeel van het programma Beter Benutten. En prezen de inmiddels 218 leden van het programma ECOSTARS. Na deze opening gingen Marcel Heuvelman (HTS Group) en Frank van der Meer (Getru) wat dieper in op twee succesvolle samenwerkingen. Heuvelman sprak over een centraal gelegen overslagterminal in Gorinchem die meer binnenvaarttransport mogelijk maakt. Dat scheelt flink wat vrachtwagens op de weg. Van der Meer vertelde enthousiast over een slim gecombineerd transport van bloemen en planten met hun voormalige, directe concurrent. Meer hierover lees je ook in het artikel Samen werken aan minder kilometers op Logistiek010.nl.

Winnaar Beste Chauffeur van Rotterdam

Natuurlijk was er ook aandacht voor de chauffeurswedstrijd Beste Chauffeur van Rotterdam. Wie van de 11 finalisten reed er uiteindelijk het zuinigst? In een video kregen de deelnemers een impressie van de wedstrijddag van 29 oktober voorgeschoteld. Chauffeur Ronald Spaans van Euser ging er uiteindelijk met het goud vandoor. Het zilver en brons gingen naar Cees Verdoold (De Rijke) en Orpheo Park (DHL).

Stadslogistiek in Parijs - Laetitia Dablanc

Keynote speaker was professor Laetitia Dablanc van de University of Paris-East, French Institute of Science and Technology for Transport, Development and Networks (IFSTTAR). Haar expertise ligt op het gebied van stedelijk goederenvervoer, milieu en logistiek. DaBlanc deelde enkele praktijkvoorbeelden van logistiek in haar stad. Zo stipte ze aan dat er in de binnenstad iedere werkdag maar liefst 800 duizend bestellingen worden geleverd aan bedrijven en 240 duizend aan consumenten. Van al het Parijse verkeer bestaat 20% uit vrachtverkeer. Doordat vervoerders vaak in oude dieselvoertuigen rondrijden, veroorzaakt dit vrachtverkeer 33% van de NOx- en zelfs 50% van de fijnstof-uitstoot. Parijs doet het qua luchtkwaliteit daarom slecht in vergelijking met grote Amerikaanse steden als Los Angeles en New York. Daar moet wat aan gebeuren.

Sinds de jaren 70 zijn steeds meer opslagplaatsen naar locaties verplaatst net buiten de snelweg die Parijs omringt. Parijs wil deze distributiecentra nu weer terughalen naar de stad. Door het aantrekkelijk te maken voor bedrijven om juist binnen de ring te opereren, neemt het aantal kilometers dat bestelbusjes en vrachtauto’s afleggen af. Dablanc laat een voorbeeld zien van een enorm complex in het noorden van de stad, binnen de ring. Op die plek verrijst op enkele hectare een bedrijfspand met verschillende voorzieningen, een zogenoemd logistiek hotel. Daarin is plek voor een enorme opslag en verlading van goederen. De professor benadrukt dat het belangrijk is dat vrachtvervoer binnen de ring zo schoon mogelijk is. Dat wil zeggen: elektrisch, daar waar dat kan. Bijvoorbeeld met cargocylces (elektrische transportfietsen).

Download hier de presentatie van Laetitia Dablanc

Inspirerende workshops en afsluitende borrel

Na het centrale deel van Logistiek 010 kregen bezoekers de kans om twee workshops bij te wonen van elk drie kwartier. Bijvoorbeeld over Logistieke Ontkoppelkunten (LOP’s), Elektrische voertuigen of afvallogistiek. Na afloop van de bijeenkomst werd er gezellig geborreld en nagepraat in de hotelbar van het Worldhotel Wings.