De  bestelauto: groeiend inzicht

In de voertuig-verkoopstatistieken springt er een categorie uit; van de bestelauto worden er meer verkocht dan ooit. En dat heeft zijn gevolgen op de weg en in de stad. De resultaten van een onderzoek naar de bestelauto en voorbeelden hoe het schoner en slimmer kan, staan centraal in deze sessie.

Hans Quak TNO presenteert cijfers met betrekking tot bestelbussen in Nederland op basis van mythbusting:

  • 828.000 bestelbussen rijden in Nederland
  • Rond de helft van de bestelbussen in Nederland wordt gebruikt voor goederenlogistiek;
  • Een beperkt deel van alle bestelbussen (3%) in Nederland wordt ingezet voor thuisleveringen als gevolg van e-commerce; een sterke groei van e-commerce zal qua stijging van het aantal bestelbussen in het verkeer dus maar beperkt zijn
  • De uitstoot NOx per gereden kilometer is voor een zware trekker (Euro VI/LNG) vrijwel gelijk aan die van een bestelauto (Euro 6).
  • 5,3 miljard km/jaar wordt gereden met oude bussen (Euro 1 en Euro 2).
  • Op dit moment rijden er 1.628 elektrische bestelbussen in Nederland.

Het volledige rapport is hier beschikbaar.

Wouter Blok van Roadrunner vertelt over hun ervaringen met volledige elektrische bestelbussen. Er volgt een discussie met enkele rekenvoorbeelden.  Actieradius en efficiency van rijden met EV wordt besproken.  Roadrunner deelt haar ervaringen over het gebruik van hun twee elektrische bedrijfswagens in praktijk. Elektrische bedrijfswagens zijn duurder in gebruik dan traditionele diesel bedrijfsbussen, de aanwezigen zijn het hierover eens. Het grootste nadeel van de elektrische bedrijfsbussen is de geringe acteradius. Voor de koerierswerkzaamheden zijn ze niet de gehele dag inzetbaar omdat ze aan de oplader moeten. Ook bij de overige bedrijven is dit een bottleneck. Als de elektrische bedrijfsbussen een grotere actieradius krijgen is er onder de aanwezige zeker de potentie om over te stappen van diesel naar elektrisch. Medewerkers zijn erg enthousiast over het elektrisch rijden en vertellen hier vol trots over. Comfortabel en zeer rustig rijden. Klanten zijn niet bereid (is de ervaring) extra te betalen als hun transport/logistiek elektrisch (CO2 neutraal) wordt vervoerd. De rijstijl van de chauffeur is essentieel voor de actieradius van de elektrische bestelbus. Hier kan soms een verschil van 20% tussen een chauffeur zitten.

Michel Oldenburg van Smartid Services  geeft enkele voorbeelden over wat er bereikt is met Beter Benutten / Bereikbaar Haaglanden:

  • VSH - Door gebruik te maken van een hub wordt 150.000 euro aan besparingen gerealiseerd
  • Kone – Beheer van installaties wordt “remote” geregeld. Preventief onderhoud wordt ingepland na de spits
  • AH Online – Gebruik van hub bij DH. Slimmer plannen leidt tot meer buiten de spits rijden. Elektrische bakfietsen worden ingezet als alternatief voor bestelbussen
  • Tyrenet Nooteboom – Start na 8.30 in Den Haag (na de spits)
  • Van Dorp – Medewerkers starten van huis voor de spits (6.00/6.30_
  • Huurman – Bestellingen worden eerder opgegeven. Groothal zet spullen eerder klaar. Dag voor aflevering haalt Huurman de spullen op.