Groot elektrisch rijden, steeds meer mogelijk

Op weg naar zero emissie (stads)logistiek is groot elektrisch transport een kans en een uitdaging die op grote interesse kan rekenen van de markt. De workshop Groot Elektrisch met de presentatie van Marie-José Baartmans van Breytner Zero Emissie Transport kon dan ook rekenen op veel animo. Tweemaal zat de zaal vol en luisterde vol aandacht naar één van de eerste echte ervaringsdeskundigen op het gebied van groot elektrisch vervoer.

Breytner Zero Emissie Transport is gestart in 2014. Voor groot elektrisch vervoer zijn ze aangewezen op ombouw. Pas in 2018 worden enkele modellen af fabriek verwacht van bijvoorbeeld Mercedes. De investering is nog erg hoog, zo'n 3 tot 4 maal de investering in een regulier brandstof voertuig. Bijkomend nadeel zijn de beperkte servicemogelijkheden door de ombouwers zoals ook uit de reacties in de zaal blijkt: "Dan moet je hem ff brengen." Zoals er vaak door de ombouwers wordt gereageerd, noodgedwongen omdat die bedrijven te klein zijn voor een uitgebreide servicedienst voor de afnemers. "Wie gaat dat betalen?" Is een logische zorg van de geïnteresseerden want even een voertuig niet in kunnen zetten en iemand ermee heen en weer laten rijden voor service kost gewoon erg veel geld. "Stel, je rijdt met een Amsterdammertje je hele accupakket eronderuit".

De levendige discussie over het onderhoud is een mooie overgang naar het voorvoeg van de presentatie over de komst van de eerste elektrische vrachtwagens van de OEMs zoals Mercedes. Er wordt zelfs gezegd dat de investering voor zo'n voertuig ongeveer gelijk zal zijn aan die van een dieselvoertuig. Een van de aanwezigen oppert waterstof als alternatief en is benieuwd wat er sneller gaat, de ontwikkeling van accu's of waterstof als accu. Geconcludeerd wordt dat dit koffiedik kijken is. Uit de presentatie volgt dat Breytner inzet op het laden van de voertuigen via zonnecellen. Windmolens komen dan ook ter sprake maar daar zijn beleidsmakers minder blij mee. 

"We zitten in een interessante transitie periode".

Het einde van de workshop gaat over het terugverdienen van de hogere aanschafkosten gedurende het gebruik. Breytner maakt bijvoorbeeld gebruik van een wissellaadbak zodat met een langer zwaarder voertuig op diesel de bakken naar de rand van de stad kunnen worden gebracht om ze over te laden op een eTruck onderstel. De eTruck kan zo maximaal worden ingezet en door het overslagpunt kan als bijkomend voordeel met de LZV rekening worden gehouden met de spits. Via data analyse wordt de inzet van het voertuig verder geoptimaliseerd en kunnen chauffeurs gerichte rijtraining krijgen om zo efficiënt mogelijk om te gaan met de accu, en "als het koud is kan de kachel gewoon aan." Met data analyse wordt ook de route geoptimaliseerd voor het regeneratief remmen en leidt het inzicht in de data tot een efficiency toename die oploopt tot wel 20%.

Tot slot van de workshop is er nog ruimte voor enige vragen. Na de boeiende en interessante presentatie van Breytner zagen de toehoorders zo hun kans om van de expert antwoorden te krijgen op allerhande vragen over dit onderwerp.

Een mooie afsluiter van een waardevolle en geslaagde workshop.