cases

Zuinig rijden met ondersteunende trucksoftware

Dit jaar behaalde Nugteren Transport de maximumscore van vijf ECOSTARS. De vervoerder  uit Alblasserdam verdiende die sterren onder meer met het implementeren van geavanceerde software om hun trucks zo zuinig mogelijk over heuvels en bergen te laten rijden.

 

Exceptioneel vervoer

Nugteren Transport, opgericht in 1981 door Aart Nugteren Sr., is gespecialiseerd in exceptioneel vervoer: brede, hoge en zware ladingen, zoals grote machines. Aan het roer van het familiebedrijf staan Aart en Wim Nugteren, die in 2006 de aandelen van hun vader overnamen. Ruim een jaar geleden jaren werd het wagenpark, zo’n vijfentwintig trucks, voorzien van nieuwe ondersteunende software voor zuinig rijden in heuvelachtige en bergachtige gebieden. Het leverde Nugteren vijf sterren op binnen het duurzaamheidsprogramma ECOSTARS.

Test

Efficiënt rijden staat bij Nugteren, dat vooral actief is in de Benelux, Duitsland en Zwitserland, hoog op de agenda. Ruim twee jaar geleden was de onderneming er daarom als de kippen bij om de nieuwe software van zijn vaste truckleverancier DAF te testen. ‘We reden de zestig kilometer tussen Eindhoven en Maastricht tweemaal, één keer met en één keer zonder software-ondersteuning,’ vertelt Aart Nugteren, verantwoordelijk voor de planning bij het transportbedrijf. ‘Eén van die programma’s, Eco Roll, zorgt ervoor dat de auto bij lichte afdalingen automatisch naar stationair schakelt.’ Broer Wim, verantwoordelijk voor technische en algemene zaken, vult aan: ‘De uitkomst was best verrassend. Je denkt dat je optimaal rijdt, maar qua rendement moet je het toch afleggen tegen de software.’

Niet dwingen

De trucks van Nugteren werden na de test voorzien van Eco Roll, Predictive Cruise Control (PCC) en Predictive Shifting. Laatstgenoemde twee systemen combineren GPS-data en hellingsgegevens van alle Europese wegen met informatie van de truck zelf, zoals het gewicht en de remspanning. De software stuurt vervolgens het gaspedaal aan om zo zuinig mogelijk de top te halen, in de juiste versnelling. Aart: ‘Voor veel chauffeurs, vooral de oudere, is het wennen dat er zo veel automatisch gaat. We dwingen ze dan ook niet om de software te gebruiken. We stimuleren het wel en laten ze ermee trainen. En we hangen de verbruikscijfers van de chauffeurs elke week op het prikbord in de kantine.’

Toekomst

Het gebruik van dit soort software is volgens de twee broers nog allesbehalve ingeburgerd bij transportbedrijven. Wim: ‘Dat verbaast me wel. We besparen naar schatting drie procent op brandstof. Je verdient de investering redelijk snel terug. Maar zeker zo belangrijk is dat we klaar willen zijn voor de toekomst. Over tien, twintig jaar gaat alles misschien wel met zelfsturende trucks.’

Meer informatie

Wilt u meer weten over Nugteren Transport? Bekijk dan de website, www.nugteren.nl. Of wilt u zich ook aansluiten bij het ECOSTARS-programma? Dat kan. U leest er meer over op de pagina ECOSTARS.