cases

Technische Unie elektrisch door Rotterdam

Technische Unie is de grootste technische groothandel van Nederland. Met ruim twee miljoen artikelen van meer dan 700 leveranciers is Technische Unie partner voor de levering van installatiematerialen op het gebied van elektrotechniek, licht, gereedschap, sanitair, verwarming en klimaattechniek met ook zonnepanelen, warmtepompen en allerlei andere milieuvriendelijke technologie. Sinds september 2017 rijdt het bedrijf, vanuit haar vestiging in Strijen, met een elektrische truck van het Nederlandse merk EMOSS door Rotterdam.

Henk Tol, Manager Distributie van Technische Unie: ‘Wij zijn een bedrijf met een groen logo en een groen hart, zeg ik altijd. Wij leveren dagelijks aan ruim 10.000 klanten en we willen graag op alle terreinen vooroplopen. Dus ook bij de energietransitie. En als je steeds meer zonnepanelen komt bezorgen wil je dat eigenlijk op een groene manier doen. We rijden nu met 275 vrachtwagens, waarvan nog maar twee elektrisch, maar het is wel de toekomst en dit is een begin. Dit is eigenlijk al onze derde pilot. Zeven jaar geleden hebben we in onze vestiging Amsterdam, als eerste bedrijf in Nederland, een elektrische vrachtwagen in gebruik genomen. Daar hebben we veel van geleerd, de techniek was toen nog niet ver genoeg. Voorjaar 2017 begonnen we in Amsterdam met een nieuwe elektrische truck, en nu dus ook in vestiging Strijen. Onze hubs liggen aan de rand van de grote steden, onze vrachtwagens rijden relatief korte ritten met veel stops. We hoeven overdag niet bij te laden dus actieradius is niet zo belangrijk. Het gaat niet alleen maar om CO2 uitstoot en klimaatverandering. Ook NOx en fijnstof moet aangepakt worden in de binnensteden. Vaak stoppen, starten en korte ritjes is op dat vlak niet ideaal voor een diesel.’

Enthousiaste gebruiker en klant

‘De vrachtwagen heeft nu ongeveer 7.500 kilometer gereden. Onze chauffeur voor Rotterdam was wat sceptisch over elektrisch rijden, maar na deze drie maanden wil hij al niet meer terug. De wagen rijdt volgens hem geweldig, hij is stil, trillingvrij en er zijn geen problemen geweest. Ook niet toen het onlangs sneeuwde en vroor. Die eerste elektrische truck van zeven jaar geleden had storingen en terugloop van de accu in de kou, daar is bij deze EMOSS niets van te merken. Ik ben dan ook heel benieuwd naar de exacte cijfers over de prestaties, die gaan we binnenkort evalueren. Hij ziet er heel gewoon uit, maar er staat wel duidelijk op dat het een elektrische is. Onze klanten zien dat ook en de chauffeur krijgt eigenlijk alleen maar complimenten.’

Maatwerk kost geld

‘De truck is gekocht en hij is vier keer zo duur als een gewone diesel. Hij begon in feite als een standaard Mercedes dieselvrachtwagen, maar is helemaal omgebouwd, precies tot wat wij nodig hebben. Elektromotor, accupakket, bekabeling, computer en software. En dat is dus duur, omdat het maatwerk en handwerk is. Gelukkig konden we gebruik maken van de mogelijkheid die FREVUE bood voor subsidie. De bedoeling is dat deze truck zeker 6 jaar meegaat. Als de techniek de komende jaren net zo snel doorontwikkelt als de afgelopen periode, en er meer serieproductie komt van de voertuigfabrikanten, zullen de prijzen dalen en de prestaties nog beter worden. In mijn verwachting staan alle seinen op groen.’