Slimme, efficiënte afvalinzameling

vrachtwagenchauffeur die een tablet aanraakt

Als specialist in afvalinzameling is Irado dagelijks bezig met duurzaamheid. Sinds begin 2016 gebruikt het bedrijf aanzienlijk om de ondergrondse afvalcontainers in Vlaardingen en Schiedam te legen. ‘Een geweldige stimulans om te blijven verduurzamen.’

Wagenpark

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) staat bij Irado al sinds de oprichting hoog in het vaandel. ‘Maatschappelijke meerwaarde creëren staat bij ons centraal,’ stelt verkoopleider Dennis Rook. ‘Dat blijkt bijvoorbeeld uit ons wagenpark.’ De auto’s van het afvalinzamelingsbedrijf rijden op GLT, dat zorgt voor beduidend minder NOx en fijnstof dan conventionele brandstoffen.

Voertuigbewegingen

Het bedrijf is de afgelopen jaren ook bezig het aantal voertuigbewegingen omlaag te brengen. ‘Er was geen specifiek probleem,’ vertelt afdelingsmanager Afvalbeheer Jeroen Vleij, ‘maar vanuit onze missie kijken we steeds naar mogelijkheden om te verduurzamen, ook als het gaat om de routes.’

MOM-systeem

Iedereen is tegenwoordig online. Irado en zijn chauffeurs dus ook. In een MOM (Mobile Order Management)-systeem worden bestellingen, bestemmingen en andere data gecombineerd om optimale rijroutes te berekenen en weer te geven. De chauffeurs kunnen de route en de data online met een iPad inzien. Desgewenst kunnen ze ook gebruik maken van routenavigatie en file-informatie uit het systeem.

Transportafdeling

Irado nam eerst de routes van de transportafdeling onder de loep. Het vervoer vanuit de milieustraten naar de afnemers zorgt voor heel wat autokilometers. Al snel bleek dat hier winst te boeken was door toepassing van MOM. Daarna kwamen de routes van en naar ondergrondse containers in Schiedam aan de beurt, daarbij geholpen door een andere nieuwe ICT-optie.

Slimme containers

In Schiedam bevinden zich in totaal zo’n achthonderd ondergrondse containers voor restafval van huishoudens. Dit zijn allemaal ‘slimme containers’: ze vertellen het systeem automatisch hoeveel afval ze bevatten en wanneer ze naar verwachting aan hun maximum zullen zitten. ‘Met die informatie kunnen de chauffeurs hun route inrichten op de containers die op dat moment vol zitten. De containers die maar deels gevuld zijn, slaan ze over,’ zegt Rook. ‘Dat is een stuk effectiever en efficiënter.’

Resultaten

Rook en Vleij zijn zeer te spreken over de resultaten. ‘Doordeweeks rijden we nu met twee in plaats van drie wagens,’ zegt Vleij. ‘Op woensdagen zelfs met één. Per saldo doen we hetzelfde werk, terwijl we opgeteld per week elf in plaats van vijftien auto’s op de weg hebben. Dat scheelt 27% in kosten en uitstoot. Dat is een geweldige stimulans voor ons om te blijven verduurzamen.’

Kliko’s

Deze resultaten vragen voor Irado om verdere actie. ‘In sommige wijken gebruiken de bewoners kliko’s in plaats van ondergrondse containers,’ aldus Vleij. ‘We gaan nu proberen ook de routes naar die wijken te optimaliseren.’

Meer informatie

Wilt u meer weten over Irado? Bekijk dan hun website: www.irado.nl.

 

ECOSTARS

Als ECOSTARS-lid heeft Irado bij de audit 4 sterren behaald. Wilt u meer weten over het ECOSTARS-programma, klik hier.


Array

Blijf op
de hoogte

Aanmelden nieuwsbrief

Initiatief van:

Op de hoogte blijven van nieuws en ontwikkelingen rondom de ZE-zone van Rotterdam?