cases

Duurzaam ondernemen

Duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen staan bij Post-Kogeko hoog in het vaandel. 95% Van de CO2-uitstoot van het bedrijf wordt veroorzaakt door de uitstoot van uitlaatgassen van de vrachtwagens en koeltrailers. Hier valt dus winst te behalen. Dat doet Post-Kogeko onder andere door de inzet van een innovatieve koeltrainer, de inzet van LNG-trucks en chauffeurstrainingen.

Koeltrailer The New Cool

Veel ladingen van Post-Kogeko moeten gekoeld zijn. De lading van de trailers wordt normaal gekoeld door dieselaggregaten, die ongeveer dertig liter diesel per dag verbruiken. Niet alleen is de CO2-uitstoot hoog, de aggregaten maken ook veel lawaai. De koeltrailer The New Cool draait op een elektromotor. Dit is een milieuvriendelijke en stillere oplossing. ‘Post-Kogeko heeft nu één exemplaar van de koeltrailer rijden’, vertelt Paul Kleyweg, manager inkoop bij Post-Kogeko. ‘De zonnepanelen op het dak leveren nog niet genoeg energie om de accu’s van de elektromotor helemaal op te laden. De overige stroom komt daarom van remenergie, en we laden ook de accu’s van tevoren op aan de stekker.’

Rijden op LNG

‘Post-Kogeko heeft daarnaast veertien LNG-trucks rijden’, vertelt Kleyweg. ‘LNG staat voor Liquid Natural Gas. Door koeling wordt het gas vloeibaar gemaakt.’ De LNG-trucks hebben een 50% lagere NOx uitstoot dan een truck op diesel. Ook komt er 90% minder fijnstof in de lucht en de CO2-uitstoot is 15% lager. Naast de lage uitstoot hebben LNG-auto’s stillere motoren. Daardoor veroorzaken ze minder geluidsoverlast, erg belangrijk als je veel in de stad moet rijden. Om een LNG-truck te mogen rijden moet een chauffeur een cursus volgen. Kleyweg: ‘Hier investeren we graag in, want LNG is gekoeld tot -162 °C. Als je niet weet welke veiligheidsmaatregelen je moet treffen, kan het gevaarlijk zijn.’

Minder uitstoot door zuinig rijden

Maar niet alleen het materieel zorgt voor minder uitstoot van CO2, fijnstof en NOx. Ook de chauffeurstrainingen zijn essentieel. Post-Kogeko heeft in samenwerking met Scania een Technisch Support Programma (TSP) opgezet, gericht op blijvende gedragsverandering van de chauffeurs. Elke week krijgen alle chauffeurs een persoonlijk chauffeursrapport. Aandachtspunten zijn accelereren, gebruik van cruise control, stationair draaien, remgedrag, hoge toeren en uitrollen. Kleyweg: ‘Het rapport is bedoeld om onze chauffeurs te helpen bewuster te rijden. Dit zorgt voor een lager brandstofverbruik en minder slijtage aan het materieel.’ Post-Kogeko geeft chauffeurs specifieke tips en aanwijzingen om hun rapportcijfers te verbeteren.

Post-Kogeko en GreenDeal010

Post-Kogeko rijdt veel in en om Rotterdam. Kleyweg: ‘Het is daarom erg belangrijk voor het bedrijf om betrokken te blijven bij wat er speelt op duurzaamheidsgebied.’ De doelen en uitgangspunten van GreenDeal010 passen perfect bij Post-Kogeko. Samen met de andere partners kan Post-Kogeko bijdragen aan een schoner en milieubewuster transport in Rotterdam.

Wilt u meer weten over fleetmanagement? Neem dan contact op met de gemeente. Gratis advies over brandstofvermindering en verbetering van efficiënt, duurzaam transport, neem dan contact op met Ecostars via ecostars@rotterdam.nl.