cases

Defensief rijden en platooning

Bij de Rotterdamse chauffeurswedstrijd van 29 oktober 2016 behaalde Cees Verdoold een mooie tweede plek. En op de landelijke wedstrijd zette ook Sjaak Rijk een mooie prestatie neer. De chauffeurs kwamen uit voor logistiek dienstverlener De Rijke, die zich inzet voor duurzaam transport. Dat doet het bedrijf niet alleen met chauffeurs die er een defensieve rijstijl op nahouden en trucks die voldoen aan de Euro 6-norm, maar ook door mee te werken aan nieuwe initiatieven als platooning. Barend van der Heijden, Business Unit Manager Transport bij De Rijke, vertelt: ‘Onze visie hangt samen met verschillende belangen. Als bedrijf willen we winst maken, voldoen aan de wetgeving, tegemoetkomen aan de wensen van de klant én goed zijn voor het milieu.’

 

Defensief rijden

‘Om het bedrijf te kunnen voortzetten voor toekomstige generaties, is het belangrijk dat we proactief inspelen op de ontwikkelingen van duurzaamheid,’ zegt Van der Heijden. ‘Bijvoorbeeld door deel te nemen aan de chauffeurswedstrijd. Daarmee lieten we zien dat we een duurzame rijstijl belangrijk vinden. Het is ook niet voor niets dat we onze 180 chauffeurs door middel van cursussen en andere informatie bijscholen en bijpraten over hoe ze zo efficiënt, zuinig en defensief mogelijk kunnen rijden. Bijvoorbeeld door lage toeren, uitrollen voor stoplichten of rotondes en niet te hard remmen. Dat is niet alleen duurzaam, maar leidt ook tot minder ongelukken en lagere brandstofkosten. En doordat de chauffeurs elke maand informatie over hun rijgedrag krijgen vanuit hun boardcomputer, is defensief rijden nu bij ons een heuse competitie.’

 

Euro 6-norm en platooning

Naast een duurzame rijstijl, kunnen schone motoren de uitstoot van CO2 ook aanzienlijk verlagen. De Rijke investeerde de afgelopen jaren in voertuigen die voldoen aan de Euro 6-norm. En dit heeft het bedrijf geen windeieren gelegd. Van der Heijden: ‘Gemiddeld kost diesel ons zo’n € 100.000 per maand. Met een Euro 6-motor kun je daar al gauw 25% vanaf halen. Het loont dus om duurzaam te zijn.’ Daarnaast neemt De Rijke actief deel aan The European Truck Platooning Challenge 2016. In dit project onderzoeken en ontwikkelen TNO, truckfabrikanten, TLN en transportbedrijven de mogelijkheden van deze manier van transport: twee of drie vrachtwagens rijden op korte afstand van elkaar terwijl ze met elkaar verbonden zijn via wifi. De voorste vrachtwagen bepaalt de snelheid en dankzij de wifi-verbinding remmen de trucks tegelijkertijd. Voordelen van platooning? Een betere verkeersdoorstroming, 10% minder brandstofverbruik én minder CO2-uitstoot.   

 

De Rijke in de top tien

De winnaars van De beste chauffeur van Rotterdam deden automatisch mee aan de landelijke wedstrijd op 17 december 2016. Deze wedstrijd, speciaal voor vrachtwagenchauffeurs, wordt jaarlijks georganiseerd door de Overkoepelende Stichting Chauffeursactiviteiten (OSC). Dit doet OSC al sinds 2000. Namens Rotterdam (en De Rijke) mocht Sjaak Rijk hieraan meedoen. Hij eindigde daarbij in de top tien.