cases

DHL legt duurzame lat nog hoger                        

Onder de noemer GOGREEN timmert DHL gestaag aan de weg met duurzame, milieuvriendelijke logistieke diensten. De organisatie stelde eerder als doel dat de relatieve CO2 –uitstoot in 2020 30 procent lager moet zijn dan in 2007. ‘Dat hebben we al ruimschoots gehaald’, zegt Marijn Slabbekoorn van DHL. Tijd om de lat nog hoger te leggen.

DHL richt zijn pijlen nu op 2050. ‘Het doel is dat we dan volledig uitstootvrij werken, dus al onze divisies over de hele wereld. Ja, dat is ambitieus, maar het kan. We zijn al goed onderweg met een reductie van CO2 –uitstoot van 34 procent ten opzichte van 2007’, legt Slabbekoorn uit. Het jaar 2050 is nog ver weg, daarom heeft DHL ook een aantal tussendoelen bepaald. ‘De reductie van CO2 –uitstoot moet in 2025 verder omlaag gebracht zijn naar 50 procent ten opzichte van 2007.’

Winst op de laatste kilometers

Het logistieke bedrijf bepaalde ook een tweede tussendoel voor 2025: 70 procent van alle ‘last-mile-routes’ moet dan uitstootvrij zijn. Deze last-mile-routes zijn de laatste kilometers die de vervoerder maakt van een servicecentrum naar de klant. Juist in die afstand zit de meeste CO2 –uitstoot, tot maar liefst 80  procent. Slabbekoorn: ‘Daar valt nog veel winst te behalen, bijvoorbeeld door nog meer fietsen en elektrische vervoersmiddelen in te zetten. In Amsterdam en Utrecht zetten we vanuit DHL Express bijvoorbeeld alleen nog uitstootvrij vervoer in. Dat willen we in Rotterdam natuurlijk ook behalen, in ieder geval voor 2020. We blijven nieuwe opties voor elektrisch vervoer ontwikkelen. In het Rotterdamse centrum start begin 2018 al een pilot met een volledig elektrische truck.’

Meer hubs

Een ander aandachtspunt voor DHL is het inzetten van meer strategische overslagpunten, zogenoemde micro-hubs. Bij deze hubs levert DHL pakketten, bestemd voor de binnenstad of woonwijk, die fietskoeriers en elektrische auto’s verder brengen. In Rotterdam heeft DHL een hub op de Kop van Zuid. ‘We willen meer hubs plaatsen; kleine steunpunten in of dichtbij de stad met een gecombineerde functie als bijvoorbeeld haal- en brengpunt’, vertelt Slabbekoorn. ‘We zien veel mogelijkheden om dit verder te ontwikkelen, bijvoorbeeld in samenwerking met de gemeente. Als de gemeente overslagpunten kan faciliteren, zoals oude kantoorlocaties, kunnen verschillende vervoerders hier gebruik van maken. Zo kan er veel meer duurzaam vervoerd worden.’

Huisvesting

Niet alleen op logistiek gebied, ook bij de huisvesting heeft DHL duurzaamheid hoog in het vaandel. ‘Rotterdam wordt bevoorraad vanuit een volledig energieneutraal pand. En onze bestaande panden krijgen een duurzame upgrade. We pakken duurzaamheid integraal aan, dus ook huisvesting hoort daarbij’, sluit Slabbekoorn af.  

Denkt u ook na over een alternatieve manier van transporteren of de Green Deal 010 Zero Emission Stadslogistiek? Neem dan contact op met de gemeente. Wilt u een keer met DHL in gesprek? Neem dan direct contact op met: marijn.slabbekoorn@dhl.com.