Containerterminal haalt deel oud papier van de weg

De containerterminals van BCTN in Nederland en België vormen belangrijke schakels tussen binnenvaart en wegtransport. Sinds anderhalf jaar verscheept het bedrijf vanaf Alblasserdam containers met oud papier naar de Rotterdamse haven die eerder over de weg gingen. En vanaf afgelopen najaar is het volume ook nog eens flink aan het groeien. Met als gevolg: schonere lucht en minder CO2-uitstoot in de regio Rotterdam.

Pionier

In 1987 zette BCTN in Nijmegen als pionier de eerste Nederlandse inland containerterminal op. Dertig jaar later heeft het bedrijf in Nederland en België zes terminals, met een zevende in aanbouw. De terminal Alblasserdam zorgt sinds 2015 voor het opslaan en overzetten van containers van schepen op vrachtwagens en vice versa in de regio Rotterdam. Naast charters gebruikt het bedrijf daarvoor veertien eigen schepen en evenveel eigen trucks.

Kans

Ricardo van den Berg en Peter de Witte, respectievelijk sales executive en terminal manager in Alblasserdam, zagen afgelopen zomer een bijzondere kans. Het afgelopen najaar bedachten ze samen met een klant een plan om diens bestaande stroom containers met oud papier vanaf Alblasserdam uit te breiden. Met als doel: meer containers over het water in plaats van over de weg naar de Rotterdamse haven.

Voordelen

‘Die klant gebruikte ons al voor een deel van zijn transport van Dordrecht naar de Maasvlakte, waar de lading in bulk naar het buitenland wordt verscheept. De rest van zijn containers ging per truck,’ vertelt Van den Berg. ‘Toen hij een extra goederenstroom wilde wegzetten, wisten wij dat we een goedkoper en flexibeler aanbod konden doen. Met minder emissies ook. Vervoer over water is ten slotte een stuk minder belastend dan over de weg.’

Overtuigingskracht

Om de deal rond te krijgen, was wel wat overtuigingskracht nodig. ‘En een goed uitgewerkt plan,’ aldus De Witte. ‘Van tevoren hebben we flink gepuzzeld en het concept uitgetekend. Zo kregen zowel de klant als de rederij een goed beeld van de samenwerking. De rederij was bijvoorbeeld huiverig om zijn containers bij ons te stallen. Om hen over de streep te trekken hebben we eerst een proef gedaan, die uitstekend verliep.’

Resultaten

Vanaf najaar 2016 varen er nu dagelijks schepen van BCTN met containers oud papier naar de Maasvlakte. ‘Daarmee hebben we vorig jaar zo’n tienduizend containers naar het water verplaatst. En dit jaar verwachten we dat aantal te verdubbelen, een geweldig resultaat,’ stelt Van den Berg. Ook De Witte is enthousiast over het concept: ‘Als er één schaap over de dam is, volgen er vaak meer. Daar gaan we ook in dit geval vanuit.’

Meer informatie

Wilt u meer weten over BCTN? Bekijk dan hun website: www.bctn.nl.