Containermatching: geen lege containers, meer over weg of water

RFM containerMATCH is specialist op het gebied van containermatching: het minimaliseren van lege zeecontainerkilometers in Nederland en het achterland. Daarmee maakt het Capelse bedrijf het transport efficiënter en minder milieubelastend.

Import en export

Dagelijks rijden er in ons land honderden vrachtauto’s met lege containers over de weg, en de binnenvaart laat hetzelfde patroon zien. Onderzoek spreekt van wel 30-50% lege kilometers. ‘Zonde, want het kost wel brandstof en chauffeursuren en veroorzaakt uitstoot,’ aldus RFM-directeur Rob de Vogel. ‘Ons bedrijf doet daar iets aan. We overzien de containerbewegingen van onze partners en proberen als neutrale speler import en export aan elkaar te knopen.’

Exportbier

Het idee voor RFM ontstond toen De Vogel van 1996 tot 2004 als manager exportlogistiek bij Heineken werkte: ‘De containers met exportbier gingen vanaf de brouwerijen in Zoeterwoude en Den Bosch naar de Rotterdamse en Antwerpse haven. Ik moest ervoor zorgen dat de lege containers  zo veel mogelijk vanuit het achterland op de brouwerijen werden afgeleverd, in plaats van vanaf de Maasvlakte. Dat spaarde lege containerkilometers.’

Direct matches

In 2003 begon De Vogel voor zichzelf en richtte hij RFM op. Het in Capelle aan den IJssel gevestigde bedrijf, met 4 werknemers, verzorgt nu voor zo’n veertig à vijftig wisselende opdrachtgevers gemiddeld zo’n twintig direct matches per dag.

750.000 huishoudens

In de afgelopen twaalf jaar ‘regisseerde’ RFM bijna 250.000 transportorders. Ruim 30 procent daarvan waren direct matches tussen import en export. De Vogel: ‘Een direct match spaart ongeveer 100 wegkilometers uit. Uitgaande van 20 ton containervracht en een emissiefactor van 0,117 per transporteenheid, zorgde RFM in deze periode dus voor een forse besparing in CO2-uitstoot: 17,5 miljoen ton, ofwel evenveel als de jaarlijkse uitstoot van 750.000 Nederlandse huishoudens.’

Containertransferia

Volgens De Vogel neemt de belangstelling voor matching toe, maar valt er nog veel te verbeteren. ‘Er zijn bijvoorbeeld echte transferia nodig in plaats van de vele kleinere inland terminals. Dan kun je een echte efficiëntieslag maken in containervervoer. Het zou mij niet verbazen als een grote marktpartij daar in de nabije toekomst mee aan de slag gaat.’

Marktplaats voor Logistiek

RFM containerMATCH is deelnemer aan Marktplaats voor Logistiek.
Klik hier voor meer informatie

Meer informatie

Wilt u meer weten over RFM containerMATCH? Bekijk dan de website, www.containermatch.nl.