blogs

Vandaag op weg naar de showroom van morgen

Bedrijven komen met vergelijkbare berichten; vanaf 2020 valt er dus te kiezen om zero-emissie te gaan rijden. Dus nog 2 a 3 jaar wachten om over te stappen op elektrisch rijden? Beter van niet, als u als vervoerder voorop wilt (blijven) lopen en ook straks nog een gezonde business wilt hebben. Elektrische vracht- en bestelwagens zijn nu al beschikbaar, niet van [..]

Lees meer

"Wij zoeken bewust de pioniersrol"

“Ruim een jaar geleden begonnen we met twee elektrische 19-tons trucks. Dat zijn er nu vier. Daarmee bedienen we heel de Randstad, maar verzorgen we vooral last-mile-distributie in Rotterdam. De actieradius van onze trucks ligt tussen de 220 en 230 km; voldoende om heel de dag in de stad te kunnen leveren. Doordat elektrische vrachtauto’s veel duurder zijn in [..]

Lees meer

3D-printing en logistiek

“3D-printing is een van de belangrijkste disruptieve technologieën die de logistiek en supply chain gaat beïnvloeden.” Dat stelt DHL in zijn Trend Radar. Maar wat is dan de link met 3D-printing en logistiek? En wat heeft duurzaamheid hiermee te maken? Van techniek naar… tot vrachtwagen naar gezondheidszorg. Steeds meer bedrijven erkennen dat 3D-printing [..]

Lees meer

Inspirerend netwerken in de logistiek. Alle events op een rij.

De professionele transporteur heeft honger naar de nieuwste trends en innovaties. Rotterdam heeft zeven keer het evenement Logistiek010 georganiseerd. Elke waren er weer meer dan 100 professionals uit de transportsector. Elke keer wordt wel duidelijk dat de meeste aandacht uit gaat naar de ontwikkeling van het elektrisch voertuig. Kan [..]

Lees meer

De last mile: van lastige mile naar last smile

Nog niet zo lang geleden zag de stadslogistiek er nog vrij eenvoudig uit, het bestond eigenlijk niet eens. Het heette stadsdistributie en bestond uit aanbodgestuurd bulktransport naar grootwinkelbedrijven en horeca. The last mile was niet meer dan dat; de laatste kilometer (in de stedelijke omgeving) van een distributieproces. Omdat het noemenswaardige problemen [..]

Lees meer

Het is altijd maatwerk

Steeds meer transportondernemers gaan over tot aanschaf van een fleet management-systeem. Ook kleinere bedrijven, zo merken ze bij Transport en Logistiek Nederland. ‘Bij de ledenservice krijgen we er veel vragen over’, vertelt Wout van den Heuvel. Hij is vakspecialist ICT bij de brancheorganisatie. ‘Kernvragen zijn: Wat is er te koop? En: Wat past bij mij [..]

Lees meer

Stadslogistiek krijgt de aandacht die het verdient

Europese steden geven meer en meer aandacht aan het verbeteren van de logistiek in de stad. Politici in heel Europa zien dat zij hier een ook een rol in hebben. Zij willen samenwerken met het bedrijfsleven om de aantrekkelijkheid van de stad tegelijk met de logistiek te verbeteren. 1 en 2 december 2016 was in Rotterdam een congres voor verkeerskundigen uit [..]

Lees meer

Waar een wil is, is een weg!

Op uitnodiging van Transport & Environment was ik half november in Brussel om het over E-city logistics te hebben. Daar lieten de Europese Commissie, Europese steden, verladers en grote truckfabrikanten hun licht schijnen over de (on)mogelijkheden van elektrische stadslogistiek. Dat leverde drie interessante inzichten op. Zowel op Europees, landelijk als [..]

Lees meer

Studiereis stadsvracht

Rotterdam is niet de enige stad die haar stedelijke logistiek emissievrij probeert te krijgen. Integendeel. Meerdere steden in Nederland én Europa besteden hier (veel) aandacht aan. Dit doen we binnen Polis: een Europees netwerk van steden en regio’s die samenwerken aan de ontwikkeling van innovatieve technologieën en beleid voor duurzaam lokaal transport. Een [..]

Lees meer