Vandaag op weg naar de showroom van morgen.

"Tesla presenteert binnenkort zijn elektrische truck", "MAN  lanceert e-truck", "Mercedes presenteert volledig elektrische truck".

Bedrijven komen met vergelijkbare berichten; vanaf 2020 valt er dus te kiezen om zero-emissie te gaan rijden. Dus nog 2 a 3 jaar wachten om over te stappen op elektrisch rijden? Beter van niet, als u als vervoerder voorop wilt (blijven) lopen en ook straks nog een gezonde business wilt hebben. Elektrische vracht- en bestelwagens zijn nu al beschikbaar, niet van de grote fabrikanten, wel van (Nederlandse) specialisten die ondertussen een goed product op de weg zetten.

Drie redenen om vandaag al werk te gaan maken van elektrisch rijden en niet te wachten tot de grote merken hun elektrische modellen in de showroom hebben staan.

1) Het is niet te vermijden, (in 2025) zero-emissie rijden

Om alle CO2-reductie- en luchtkwaliteit-doelen te halen is het noodzakelijk dat ook de transportsector het gebruik van fossiele brandstoffen sterk gaat reduceren. Voor de stadsdistributie is in de Green Deal Zero Emissie Stadslogistiek een vrij duidelijke ambitie uitgesproken: in 2025 is het vrachtvervoer in de Nederlandse (binnen)steden emissievrij. Gemeentes zullen daar beleidsmatig sturing aan willen geven: rijdt u 2025 niet aantoonbaar emissievrij?

Dan komt u de stad niet in, of tegen betaling. 2025 klinkt ver weg, maar het ligt waarschijnlijk al binnen de afschrijvingstermijn van de vracht- of bestelwagen die u vandaag aanschaft.

2) Andere aandrijflijn voor het voertuig, ook voor de gehele organisatie.

Het is  niet altijd zo dat u een dieselvoertuig 1 op 1 kunt vervangen door een elektrisch voertuig. De gevolgen van elektrisch gaan rijden werken door in de hele organisatie. De aanschafprijs is hoger, en hoewel die goed terug te verdienen is, moet daarvoor wel kritisch gekeken worden naar de bedrijfsvoering. De logistieke planning moet zorgen voor een routering die optimae inzet van het voertuig garandeert,rekening houdend met opladen. De benodigde oplaadinfra moet tijdig aanwezig zijn, en dit kan verzwaring van de aansluiting inhouden. Lokale opwekking van energie (zonnecellen op het dak) kan de duurzaamheid van uw bedrijf en het rendement van de investering in elektrisch rijden sterk verbeteren. .

Ook voor de “financiele aandrijflijn” van uw bedrijf zijn er gevolgen. Het financieringsmodel moet passend gemaakt worden, rekening houdend met een hogere aanschafprijs en verschil in afschrijftermijn tussen batterij en chassis. Het is zaak dat met aanbieders van service en onderhoud af te spreken. . Tenslotte moeten ook chauffeurs zich aanpassen aan de nieuwe situatie: veilig, zuinig en efficient rijden wordt zo mogelijk nog belangrijker. Zo raakt elektrisch rijden bijna alle facetten van de bedrijfsvoering en hoewel er een grote verbetering mogelijk is, zult u die alleen door samenwerking met de betrokken partners echt kunnen verzilveren.  Het lijkt dan ook raadzaam om dat nu al te gaan verkennen en op kleine schaal toe te passen zodat u de transitie naar elektrisch rijden voor uw gehele bedrijf in goede banen leidt.

3) Nu onderscheidend, straks gewoon

Elektrische vracht- en bestelwagens zijn nu nog bijzonder, al is het echte unieke er wel van af aangezien er al enkele tientallen cq honderden rondrijden. Maar u kunt zich er nog goed mee onderscheiden. Dat is niet alleen goed voor het imago, maar ook voor de business. Want bij steeds meer overheidsaanbestedingen (bv verhuisdiensten) en commerciële inkooptrajecten (bv Heineken, Ikea) worden zero-emissie eisen gesteld, of worden de kansen vergroot van aanbieders die emissievrije belevering kunnen aanbieden.  Ook gelden nu nog in gemeentes bepaalde privileges (bv ruimere venstertijden of gebruik busbaan) als u elektrisch rijdt. Omdat elektrisch rijden nog nieuw is, zijn er diverse ontwikkel- en stimuleringsprogramma’s om elektrisch rijden te stimuleren, zoals Frevue en DKTI-Transport. Zo kunt u ‘gratis’ gebruik maken van kennis en kunnen risico’s en meerkosten van elektrisch rijden grotendeels gedekt worden.  

Dus: zet vandaag de eerste stappen naar elektrisch rijden zodat u straks zo door kunt lopen naar de showroom van Tesla, MAN of Mercedes.

 

Klik op de link voor de volledige nieuwsberichten:

"Tesla presenteert binnenkort zijn elektrische truck"

"MAN  lanceert e-truck" 

"Mercedes presenteert volledig elektrische truck"

"VDL Groep ontwikkelt elektrische truck"