blogs

Succesvolle nachtdistributie: Tips uit New York

Beleveren buiten kantoortijden kenden we al in Rotterdam. Maar beleveren midden in de nacht? Dat is nieuw. En waarom zouden we het niet doen? ’s Nachts is er immers veel minder verkeer dan overdag. In wereldstad New York gebeurt dit al. Professor José Holguin-Veras van het Rensselaer Polytechnic Institute bezocht TNO en de gemeente Rotterdam om kennis uit te wisselen over dit onderwerp. Holguin is in New York betrokken bij het ‘Off Hour Delivery Programme’, oftewel: nachtdistributie in de stad. De belangrijkste lessen en tips van de professor lees je hier!

Les 1: Start bij de ontvangende partij

De ontvangende partij, zoals de winkel, het restaurant of het hotel moet bereid zijn om ’s nachts de deur open te doen voor een levering. Dat is best een omslag. Ook als je bedenkt dat zij niet direct voordeel hebben bij nachtdistributie. Omdat ze wel een heel belangrijke schakel zijn, loont het om goede gesprekken met deze partijen te voeren. En het kan helpen om ter inspiratie een iconisch bedrijf deel te laten nemen. In New York was dat het Waldorf Astoria-hotel.

Les 2: Werk met een beloning

Ontvangende partijen konden in New York 2.000 dollar ontvangen als ze tenminste drie maanden (deels) overstapten op nachtdistributie. Dat bleek voldoende motivatie – zeker voor de familiebedrijfjes – om het te proberen. Grotere partijen zagen meestal van het geld af: te veel (administratief) gedoe. Driekwart van de deelnemers bleef gebruikmaken van nachtdistributie. Ook zonder financiële bonus dus. Groot voordeel van nachtelijke belevering? De leveringstijd was veel betrouwbaarder.

Tips en oplossingen voor geluidsoverlast en aanwezigheid

Nachtdistributie is natuurlijk erg handig, maar er zijn wel twee belangrijke punten om rekening mee te houden. Zo er moet iemand zijn om de levering te ontvangen en het geluid moet binnen de perken blijven. De oplossing? In New York gaf 32% procent van de ontvangers, met name restaurants, een sleutel aan de leverancier. De jarenlange relaties gaven voldoende vertrouwen om de leverancier ‘in zijn eentje’ tot in de keuken toe te laten. De helft van de ontvangers huurde personeel in speciaal om de goederen te ontvangen. In beide gevallen was vertrouwen wel de basis.

De geluidskwestie werd zeer lokaal, tot op straatniveau, aangepakt: van matten op de vloer tot training voor chauffeurs en gesprekken met bewoners. Er is een breed scala aan kleine, goedkope oplossingen die ervoor zorgen dat geluid geen belemmering is. Daarbij is het essentieel dat ontvangers, vervoerders, bewoners en gemeente het ‘maatwerkpakket aan oplossingen’ gezamenlijk bepalen.

Nachtdistributie in Rotterdam?

Hoewel Rotterdam weleens Manhattan aan de Maas wordt genoemd, is het natuurlijk een heel andere stad. Toch liggen hier ook duidelijk kansen. Niet alleen voor ontvangende partijen. Nachtbelevering zorgt voor verplaatsing van verkeer (uit de spits) naar de rustige periodes. Daarnaast verruimt het de inzettijd van de voertuigen. Dit zou de inzet van elektrische voertuigen betaalbaarder kunnen maken.