blogs

Emissievrij in Europa

Emissieloze stadslogistiek speelt niet alleen in Rotterdam maar ook op Europees niveau. Het project Freight Electric Vehicles in Urban Europe (FREVUE) is hiervan een goed voorbeeld. In dit project werken acht steden samen, waaronder Rotterdam en Amsterdam. In elke stad doen bedrijven ervaring op met elektrische bestel- en vrachtwagens. Het project moet bijdragen aan emissieloze stadsdistributie in Europa in 2050. Twee keer per jaar komen de deelnemers bij elkaar. De laatste keer was in maart in Oslo. En daar vertegenwoordigde ik de gemeente Rotterdam.

Ieder op z’n eigen manier

Er wordt ervaring opgedaan in verschillende klimaten: van de Middellandse Zee tot de poolcirkel. Dat gebeurt met verschillende elektrische voertuigen en met verschillende distributieprocessen. In Rotterdam gaat het om gebundelde winkelbevoorrading, belevering van horeca met drank en om pakket- en koeriersdiensten. In Milaan wordt de distributie van medicijnen geëlektrificeerd. In Lissabon gebeurt dat met postbezorging en het ophalen van parkeergeld. In Madrid en Stockholm wordt het elektrificeren van de ‘last mile’ gecombineerd met het opzetten van stedelijke bundelingspunten. De overige FREVUE-steden zijn Oslo, Amsterdam en Londen.

Emissievrije stadsdistributie 2050

De FREVUE-steden zijn op de goede weg. Samen zijn ze goed voor 80 elektrische vrachtvoertuigen. De voertuigen blijken goed inzetbaar en de chauffeurs zijn tevreden. Maar overschakeling op elektrisch vervoer vergt een behoorlijke investering. De terugverdientijd is daardoor lang. Zo lang, dat vervoerders deze stap nog niet kunnen zetten zonder financiële hulp. Privileges van de gemeente kunnen helpen, maar maken het prijsverschil niet goed. Daarom moet niet-emissievrije logistiek minder aantrekkelijk worden. En als je het mij vraagt, is hier een rol weggelegd voor de nationale en Europese overheid. Ik denk dat we alleen dan de Europese doelstelling kunnen halen: emissievrije stadsdistributie in 2050.

Nieuwe partners voor FREVUE

Op de bijeenkomst in Oslo zijn twee Nederlandse bedrijven  voorgedragen én ingestemd als nieuwe partners in het project: Emoss uit Oosterhout, vertegenwoordigd door Fier Automotive uit Helmond en Fi. Baartmans uit Rotterdam. Emoss gaat zijn ervaring delen met de productie van emissievrije vrachtvoertuigen. Bovendien zorgt Emoss voor extra voertuigen en geeft het bedrijf FREVUE inzage in monitoringgegevens van een groot aantal eerder opgeleverde E-trucks. Het Rotterdamse Baartmans richt zich op de zogenaamde ‘last mile’. Hierbij draait het om het emissieloos uitvoeren van het laatste binnenstedelijke stukje van distributieroutes.

FREVUE komt naar Nederland

De volgende FREVUE-bijeenkomst is in oktober in Amsterdam. Eerder vond er al een plaats in Rotterdam. Op www.frevue.eu (Engelstalig)  vind je meer informatie. Natuurlijk houden we de Green Deal Community op de hoogte.