blogs

De toekomst is LEVV: Licht Elektrisch Vrachtvoertuig

Drie uitspraken die mij meer dan eens om de oren zijn gevolgen: “Rotterdam en Amsterdam zijn als water en vuur, “Logistiek dienstverleners willen geen kennis delen” en “mkb’ers houden niet van onderzoeksprojecten”. Maar, afgelopen winter is het tegendeel van deze uitspraken voor mij bewezen. Hoe? Dat vertel ik je hieronder.

De Hogeschool van Amsterdam en de Hogeschool Rotterdam hebben in de wintermaanden samengewerkt aan een projectaanvraag voor onderzoek naar de inzet van Lichte Elektrische Vrachtvoertuigen (LEVV’s) voor stadslogistiek. Via het Onderzoeksprogramma Urban Technology (HvA) en het RDM Centre of Expertise (HR) willen we kennis van logistiek, voertuigontwerp en business modellen combineren. Om op die manier nieuwe ideeën en concepten voor zero emissie stadslogistiek te ontwikkelen.

LEVV’s in opkomst

LEVV’s zijn voertuigen met twee, drie of vier wielen, hebben een elektrische aandrijving of trapondersteuning en zijn  kleiner dan een bestelvoertuig. Er komen steeds meer spelers op de markt die met LEVV’s een positie innemen in de stadslogistiek. Denk bijvoorbeeld aan Fietskoeriers.nl, Tring Tring, Foodlogica en Bubble Post. Maar ook grote spelers zoals DHL en PostNL experimenteren met de voertuigen. En dankzij aanbieders als Easy Go Electric, Urban Arrow en Greenolution neemt het aanbod van LEVV’s steeds meer toe.

Twee problemen die inzet LEVV’s belemmeren

Hoewel de LEVV een goede en schone oplossing is voor veel zendingen, neemt het aantal bestelbusjes in steden nog steeds toe. Het lijkt erop dat de logistieke beroepspraktijk nog niet overtuigd is van de potentie van LEVV. We zien twee problemen:

  1. LEVV’s sluiten nog onvoldoende aan bij de huidige logistieke processen van vervoerders en verladers. Het plannen, sorteren, laden/lossen en factureren is ontworpen rondom de inzet van bestel- en vrachtwagens. Voor optimale inzet van LEVV’s moet dit aangepast worden want de voertuigen zijn kleiner en hebben een andere laad- en energievoorziening.
  2. Er is onvoldoende inzicht in hoe en voor welke stromen LEVV’s kunnen concurreren met de traditionele voertuigen. Wat zijn de kansen, eisen en voorwaarden in de bevoorrading van kantoren, bouwplaatsen en horecaondernemers? Dat moeten we uitzoeken en dat gaan we, als het aan ons ligt, doen.

Projectaanvraag voor onderzoek

Onderzoekers uit Rotterdam en Amsterdam willen de problemen die ik hierboven beschrijf, samen aanpakken. Onder andere door samen met de praktijk nieuwe logistieke concepten en business modellen met LEVV te ontwikkelen en te testen. Het projectvoorstel verbindt een actief netwerk van twee hogescholen, achttien mkb-ondernemers, twee gemeenten, vier branchevertegenwoordigers, twee kennisinstellingen en een beursgenoteerde organisatie. Ook zijn de Europese Cycle Logistics Federation, GDZES en Topsector Logistiek betrokken. Na drie maanden voorbereiden, is het nu aan de commissie van SIA-RAAK om het project te beoordelen. Een spannende tijd voor het team en alle betrokkenen. We horen in juni of het project gehonoreerd wordt. Uiteraard hoop ik dat het onderzoek door kan gaan én dat de samenwerking tussen 010 en 020, de kennisuitwisseling in de logistiek en de grote betrokkenheid van het mkb de beoordelingscommissie net zo zal overtuigen als mijn enthousiasme voor dit project groot is.