blogs

De beste automobilist doet het licht uit en pakt de fiets

Op 1 maart start de eerste voorronde van ‘De Beste Chauffeur van Rotterdam’, een initiatief van de gemeente Rotterdam om goederenvervoerders bewuster (lees: duurzamer) te laten rijden. De wedstrijd is onderdeel van de Green Deal 010 Zero Emission Stadslogistiek. Het doel: een geheel emissievrije Rotterdamse binnenstad in 2020. Maar waarom alleen het gedrag van de goederenchauffeur veranderen?

Soms heb je ontmoetingen die je leven kleuren. Je komt iemand tegen die zo inspirerend is, dat je blik op de wereld voorgoed verandert. Een mooi voorbeeld is Joos Ockels, de weduwe van Wubbo Ockels. Zij zet het werk van haar man voort in de ‘movement’ Happy Energy. Happy Energy staat, aldus de website, ‘voor de menselijke energie die je krijgt als je kiest voor een duurzame cultuur met een positieve denkwijze. Een cultuur die gebruik maakt van herbruikbare producten, schone energie en die de natuurlijke diversiteit handhaaft.’ Feitelijk komt het hier op neer: stel ambitieuze doelen als het om onze planeet gaat, daag jezelf uit die doelen te halen en krijg daar onnoemlijk veel energie voor terug. 

BestDriver-app

Wat heeft Happy Energy te maken met De Beste Chauffeur-wedstrijd? Alles. Want mede dankzij Wubbo en Joos Ockels hebben we vorig jaar tijdens de Delta Lloyd-Hackathon een systeem ontwikkeld dat het gedrag van de chauffeur beïnvloedt. De app gebruikt de informatie uit de auto in een spel op de smartphone. De werktitel bij de Hackathon was ‘Wubbo’, maar inmiddels staat de app beter bekend als ‘BestDriver’. Juist, dat is de app die de gemeente Rotterdam het komende half jaar gaat gebruiken om de Beste Chauffeur van Rotterdam te selecteren. En het is ook het gedachtegoed van de Ockels waardoor ik me uitgedaagd voel om deze game uit te breiden. Want volgens Joos Ockels is het weliswaar prachtig om brandstofreductie en daarmee een kostenbesparing te realiseren, maar het gaat om meer dan alleen de euro’s. Het voortbestaan van onze planeet staat op het spel.

Mijn leaseauto

Natuurlijk: het is al een ‘ecostart’ van jewelste om meer dan 120 bedrijven en ruim 10.000 voertuigen te betrekken bij de Green Deal 010. Maar waarom zouden we alleen het gedrag van de goederenchauffeur stimuleren? Er zijn immers meer bedrijven die dagelijks over de Rotterdamse wegen cruisen. Neem de duizenden leaseauto’s van in Rotterdam gevestigde bedrijven als Nationale Nederlanden, Eneco en CGI. Wat als ook deze en andere bedrijven zuiniger en bewuster gaan rijden? Wat zou dan het effect zijn op de doorstroomsnelheid op de ring? Minder fijnstof. Maar ook – mooie bijvangst – minder files. Het is een idee waarover we inmiddels in gesprek zijn. Mag ik binnenkort met mijn leaseauto wellicht ook meedingen naar de Beste Chauffeur van Rotterdam?