Tracking & Tracing

Tracking & Tracing

Tracking & tracing is verreweg de meest ingeburgerde toepassing van telematica in het weg- en personenvervoer. Voor zo’n voertuigvolgsysteem maken alle aanbieders gebruik van gps: global positioning system. Deze techniek werd ontwikkeld door het Amerikaanse ministerie van Defensie en werkt met de signalen van meerdere satellieten om positie en snelheid te bepalen van de gps-ontvanger in het voertuig. 

Meer mogelijkheden

Vaak is die gps-ontvanger meteen ook een black box: een unit die alle relevante data van het voertuig registreert. De unit wordt op een onzichtbare plaats ingebouwd. Op de black box kunnen allerlei soorten sensoren en connectoren worden aangesloten. Bijvoorbeeld om gegevens uit het motormanagement te registreren, het rijgedrag te analyseren of de brandstofvoorraad te meten.

Er zijn overigens ook systemen waarbij een mobiel apparaat wordt gebruikt als zender/ontvanger. Dat kan zelfs een smartphone zijn. Zo’n mobiel device is dan echter niet gebonden aan het voertuig. Neemt de chauffeur het apparaat mee naar huis of laat hij het liggen bij een afleveradres, dan is de truck dus ook niet meer te traceren. Gebruik van gsm-signalen voor track & trace heeft nog een nadeel: de plaatsbepaling via telefoonmasten is minder nauwkeurig dan met de satellieten via gps.

Prijs is geen bezwaar meer

Er worden steeds meer toepassingen ontwikkeld. Tracking & tracing was het originele doel en is nog steeds het meest toegepast, vaak in combinatie met een fleet management-systeem.

De prijs is ook voor kleinere transport-, koeriers- en touringcarbedrijven meestal geen bezwaar meer.  Vaak wordt gewerkt met een eenmalige aanschaf/installatie van gemiddeld 200 tot 300 euro per voertuig, plus een maandelijks abonnement van 10 tot 30 euro. Je hebt als ondernemer dan geen onverwachte meerkosten voor bijvoorbeeld onderhoud, service en software-updates.

Minder brandstof en CO2

De investering in een track & trace-systeem resulteert voor vrijwel elk bedrijf in een besparing op de brandstof. De CO2-uitstoot neemt evenredig af. Dat is onder meer te danken aan een realtime planning, die daardoor efficiënter wordt. Ritten worden beter op elkaar afgestemd. Planners weten door de exacte locatie van de voertuigen wie er het dichtst in de buurt is om een spoedopdracht aan te nemen, en of de chauffeur ruimte heeft in zijn schema.

De actuele informatie over het voertuig wordt door veel transport- en koeriersbedrijven ingezet voor een betere informatievoorziening aan ontvangers. Veel webwinkels profiteren daarvan. Zij bieden hun klanten de mogelijkheid om hun bestelling te volgen. Consumenten willen hun pakket niet alleen snel in huis hebben, maar ook een zo exact mogelijk tijdvenster waarbinnen het bezorgd wordt.

Kansen

  • als de locatie van het voertuig continu bekend is, kan die informatie worden gebruikt als service aan klanten
  • betere planning (real time) zorgt voor een optimale inzet van het wagenpark: niet onnodig leeg- en omrijden
  • besparing op brandstofkosten; gemiddeld 15 tot 20%
  • minder uitstoot van schadelijke uitlaatgassen
  • bij diefstal kan het voertuig snel worden teruggevonden
  • extra functionaliteiten mogelijk: koppeling aan tachograaf, automatische bandenspanningscontrole, rijstijlanalyse, dashcam, beveiliging tegen diefstal (van brandstof, lading), et cetera

Risico’s

  • selectie van leverancier, de installatie en invoering kosten tijd
  • kosten voor aanschaf/abonnement
  • wennen aan een andere manier van werken
  • mogelijk weerstand bij chauffeurs; die kunnen zich gecontroleerd voelen

Tips

  • Er zijn veel aanbieders. Vraag uitleg en offerte bij meerdere partijen.
  • Heeft uw bedrijf meerdere merken trucks, bussen of bestelwagens? Check of het systeem van de aanbieder met al uw voertuigen werkt.
  • Vraag collega-ondernemers naar hun ervaringen.
  • Raadpleeg uw brancheorganisatie. 

Global TrackMarks is sinds 2006 actief op het gebied van ritregistratie, track & trace en fleet management.

Bekijk oplossing

Transscope levert sinds 1993 ritregistratiesystemen. Het bedrijf ontwikkelt zelf zijn hard- en software.

Bekijk oplossing

Fleetmatics, onderdeel van Verizon, is actief sinds 1 januari 2015. Fleetmatics levert en installeert zelf de gps-units in voertuigen.

Bekijk oplossing