Elektrisch rijden met een bestelauto of vrachtwagen

Bij de overgang van een dieselwagen naar een elektrisch aangedreven voertuig komt het een en ander kijken. Hieronder wordt beschreven aan de hand van de volgende onderwerpen, gericht op de elektrische bestelauto:

  1. Het voertuig
  2. Het opladen
  3. De chauffeur
  4. De logistiek

Elektrisch rijden met een vrachtwagen is ook mogelijk, maar meer maatwerk. Hierover vindt u verderop deze pagina meer informatie. 

Gratis E-besteladvies voor ondernemers

De Gemeente Rotterdam biedt ondernemers kosteloos een E-besteladvies aan waarbij wordt bekeken welke bestelbussen in uw huidige wagenpark kunnen worden vervangen door een elektrisch alternatief. Het advies bevat onder meer een overzicht van verschillende elektrische bestelbussen, subsidiemogelijkheden, een uitgebreide berekening en vergelijking van de kosten (diesel vs elektrisch) en een overzicht van laadmogelijkheden.

Wilt u meer informatie over elektrisch rijden en heeft u interesse in het E-besteladvies neem dan contact op via logistiek010@rotterdam.nl


1. Elektrische bestelauto – het voertuig

Bestelauto’s zijn er in veel verschillende uitvoeringen en (nog) niet allemaal beschikbaar in een elektrische variant. De komende jaren komen de bekende merken wel met een elektrische variant op de markt, wat de overstap van fossiel naar elektrisch gemakkelijker maakt. 

Bekijk hier een actueel overzicht van modellen die op markt zijn!

Het 1-op-1 vervangen van een dieselbestelauto door een vergelijkbare elektrische variant kan alleen bij een passend inzetprofiel. Een dergelijk inzetprofiel bestaat uit:

  • Het maximaal dagkilometrage: een inzet waarbij het aantal dagelijks te rijden kilometers binnen de actieradius valt zodat niet tussendoor opgeladen hoeft te worden. De meeste modellen kunnen 150 km of meer rijden op 1 lading.  
  • Gemiddeld laadvermogen (kg): het accupakket weegt relatief veel, waardoor het maximaal laadvermogen afneemt. Een gewone VW Crafter (met 3,5 ton GVW) heeft bijvoorbeeld een laadvermogen van 1,4 ton, de VW e- Crafter heeft een laadvermogen van 1,0 ton. Als gemiddeld niet meer dan zo’n 70% van het laadvermogen wordt gebruikt, is elektrisch rijden een optie. 
  • Veel stadsgebruik: een elektrische aandrijving is bij uitstek geschikt voor stadsgebruik met het vele optrekken en afremmen. Het verbruik van een dieselvoertuig ligt in de stad ook relatief hoog. 
  • Wel of geen aanhanger: als een aanhanger gebruikt moet worden, is elektrisch rijden in het algemeen (nog) geen optie. 

Kosten

De aanschafprijs van een elektrisch voertuig is hoger dan die van een vergelijkbaar dieselvoertuig. Daarnaast is de restwaarde en daarmee de afschrijving nog onzeker. Toch kan de total cost of ownership(TCO) (de kosten over de looptijd dat het voertuig in gebruik is) voor een elektrisch voertuig gunstig uitpakken, vooral vanwege de lagere ‘brandstof’- en onderhoudskosten. Daarbij gelden voor elektrische voertuigen fiscale en financiële stimuleringsmaatregelen die gunstig zijn voor een lagere TCO. 

Subsidies en andere financiële voordelen

Op dit moment stimuleert de Rijksoverheid het elektrisch rijden middels een Milieu-investeringaftrek (MIA) en versnelde afschrijving (VAMIL) op een elektrische bestelauto en op de aanschaf van laadpalen. Ook is een elektrische bestelauto vrijgesteld van motorrijbelasting en geldt er een lagere bijtelling. 

MIA/VAMIL

Een elektrische buskomt voor maximaal €75.000,- in aanmerking voor MIA en VAMIL

Als u op uw eigen parkeerplek op uw bedrijfsterrein een laadpaalplaatst, is er ook de mogelijkheid om gebruik te maken van de MIA/VAMIL regeling. Deze regeling geldt dat voor investeringen ten hoogste van €2.500,- in aanmerking voor milieu-investeringsaftrek. 

Kijk voor meer informatie over de MIA en de VAMIL op de website van de rijksoverheid

Motorrijtuigenbelasting

Elektrische bestelauto's zijn vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting.

Bijtelling

Naast de verschillende aftrekposten en subsidies geldt ook een verlaagde bijtelling van 8% tot €45.000 van de fiscale waarde van een elektrische bestelauto voor het privé rijden met deze bestelauto. Voor het meerdere van €45.000 geldt een bijtellingspercentage van 22%.

Daarnaast kunnen (financiële) onzekerheden weggenomen worden door te leasen in plaats van zelf het elektrische voertuig aan te schaffen.

Vrijstelling C-rijbewijs

Zoals hierboven beschreven gaat het gewicht van de accu’s ten koste van het laadvermogen. Om het elektrisch rijden met bestelauto’s te bevorderen is er een aparte vrijstellingsregeling als experiment in het leven geroepen waardoor het mogelijk wordt om met een B-rijbewijs een voertuig tot max 4.250 kg (ipv 3.500 kg) te besturen. Voor deze vrijstelling moet de chauffeur een speciale opleiding van minimaal 5 uur hebben gevolgd.

 

 Meer informatie over deze vrijstelling is te vinden op de website van het RVO 

Alle informatie is hier te vinden: 

De Rijksoverheid zal uiterlijk 1 januari 2021 een aanschafsubsidie voor elektrische bestelauto's introduceren. Houd de website van Logistiek 010 in de gaten voor de laatste ontwikkelingen.


2.Het opladen

Het ‘tanken’ verloopt met een elektrisch voertuig natuurlijk anders dan met een dieselvoertuig. Elektrische bestelauto’s hebben in principe dezelfde oplaadmogelijkheden als elektrische personenauto’s. Voor elektrische vrachtwagens geldt dat niet, omdat deze een zwaarder oplaadvermogen nodig hebben. Voor elektrische bestelauto’s zijn er feitelijk drie opties voor het opladen (die gecombineerd ingezet kunnen worden):

  • Bij een openbare laadpaal 
  • Op het bedrijventerrein 
  • Thuis (bij de chauffeur)

Openbaar laden

Een openbaar laadpunt is een oplossing wanneer u niet beschikt over een parkeerplek op eigen terrein. Openbare laadpunten zijn overal in Nederland beschikbaar en wekelijks worden er nieuwe palen geplaatst.

Als u onderweg bent met een elektrische bestelauto en de batterij is leeg, dan kunt u ook onderweg snelladen. Dit kan in Nederland onder meer bij Fastned. Dit zijn elektrische snellaadpunten, vaak bij tankstations langs de snelweg, waar u in korte tijd kunt laden (tussen de tien minuten en driekwartier, afhankelijk van hoeveel u wilt laden). 

Voor laden bij een laadpaal heeft u een laadpas nodig. Er zijn verschillende aanbieders van laadpassen in Nederland. Deze verschillen in prijs en soms kunt u ook gebruik maken van andere laadpalen. Als u veel in het buitenland moet laden, is het goed om u te verdiepen in een geschikte pas voor laden in het buitenland. Dit kan onderling namelijk sterk verschillen. Er zijn verschillende apps beschikbaar (Voorbeeld: Newmotion app, Oplaadpalen.nl, Googlemaps geeft het ook tegenwoordig aan) die inzicht geven in laadpunten door heel Europa. Vaak kunt u ook zien of een laadpunt beschikbaar of bezet is.

Laden op de zaak

Het kan erg praktisch zijn om laadpunten te hebben bij uw bedrijf. Houd bij de aanschaf van een laadpunt minimaal rekening met:

  • De aansluitwaarde: Dit is het wattage dat u maximaal kunt gebruiken voor het laadpunt. U kunt de aansluitwaarde opvragen bij de netbeheerder, soms staat het op de jaarafrekening.
  • De beschikbare ruimte/parkeerplekken op eigen terrein. 
  • De hoeveel elektrische (bestel)auto’s. 
  • De snelheid waarmee auto’s geladen moeten worden 

Laden thuis

Het is ook mogelijk om bij u, of uw medewerkers, thuis een laadpunt te installeren. Dit kan gunstig zijn, aangezien de auto meestal de hele nacht de tijd krijgt om te laden. Als u thuis een laadpunt wilt aanschaffen, is het belangrijk op een aantal zaken te letten:

  • De aansluitwaarde 
  • De hoeveelheid ruimte/parkeerplekken 
  • Het aantal dagelijkse kilometers (dus hoe vol moet de batterij elke dag zijn)

Als u geen parkeerplekken op eigen terrein bezit en/of bij de berijder thuis laden ook niet mogelijk is, kunt u bij de gemeente openbare laadpunten aanvragen.

Kijk op www.laadpaalnodig.nl wat de mogelijkheden zijn voor de regio Rotterdam.

Kortom, voor het aanschaffen van laadpunten moet u veel vragen beantwoorden. Zeker bij meerdere laadpunten is hier begeleiding bij nodig (en aanwezig). Bijvoorbeeld via:

Eneco E-Mobility
088 - 17 077 00
www.eneco-emobility.com

New Motion
088 - 01 095 00
www.newmotion.com

EV Box
088 - 77 554 44
www.evbox.nl


3. De chauffeur

De chauffeur is een belangrijke factor in het elektrisch rijden, vooral omdat zijn rijgedrag medebepalend is voor de actieradius en daarmee voor een (bedrijfseconomisch) goede inzet van een elektrische bestelauto. Elektrisch rijden is ‘nieuw’, en anders dan rijden met een dieselvoertuig. En omdat iedere verandering moeilijk is, is het raadzaam om de (toekomstige) chauffeur zo veel mogelijk mee te nemen in de overgang naar elektrisch rijden:

  • Leg goed uit aan de chauffeurs waarom u als bedrijf elektrisch wilt gaan rijden. 
  • Neem daarin mee dat elektrisch rijden een verandering vergt, maar bedenk dat veel chauffeurs daarna nooit meer anders willen. 
  • Betrek ze bij de keuze voor het voertuig, laat ze een testrit maken als dat mogelijk is.
  • Laat ze de elektrische bestelauto goed leren kennen, eventueel met een rijtraining, dat kan ook online. 

Rijgedrag

Elektrisch rijden vergt een nieuwe mindset ten opzichte van rijden op fossiele brandstoffen. Waar u met een benzine- of dieselauto de tank op ieder gewenst moment kunt bijvullen, moet u bij een elektrische bestelauto meer plannen. ‘Parkeren is laden’ is de regel bij elektrisch rijden. Als u bijvoorbeeld met de bestelauto naar een klant rijdt, is het raadzaam om van tevoren te checken waar in de buurt de laadpunten aanwezig zijn. Daar kunt u dan eventueel uw voertuig parkeren. Daarnaast is het bij een elektrische bestelauto vaak niet nodig de accu 100% op te laden. Als u bijvoorbeeld maar 35 kilometer heen en weer hoeft te rijden, kan er opgeladen worden tot 100 kilometer, dan weet u zeker dat u de rit kan uitvoeren. Dit scheelt in laadtijd. 

Andere rijtips voor de elektrische rijder:

  • Gebruik regeneratief remmen op de juiste manier. De batterij wordt opgeladen als u uw voet van het gaspedaal haalt of als u op het rempedaal drukt.
  • Accelereer met mate en rij vloeiend.
  • Verwarm of koel de bestelauto voor als er aan een laadpaal geladen wordt voorafgaand aan een rit. Dit vergroot de actieradius, omdat de auto al op de juiste temperatuur is voor u start met rijden.
  • Rijd niet te hard: het verschil in verbruik tussen 120 km/u en 130 km/u is 20%. Overigens kunnen de meeste elektrische bestelauto’s niet harder dan 100 km/u.
  • Let op de bandenspanning: een juiste bandenspanning kan het verbruik met 5% verminderen en dus de actieradius van het voertuig vergroten.
     

4. De logistiek

Het huidige gebruik van een dieselbestelauto volledig 1-op-1 vervangen door een elektrische variant zal niet altijd (financieel) lukken. Met de volgende logistieke aanpassingen is het wellicht wel mogelijk om elektrisch te gaan rijden:

  • Inzet van een kleinere bestelauto: modellen als de Kangoo z.e en Nissan eNV200 rijden al een tijdje rond en zijn goedkoper dan de elektrische varianten van de ‘standaard bestelauto’ (zoals de Renault Master) maar bieden wellicht voldoende mogelijkheden voor de inzet die voor uw bedrijf nodig is.
  • Inzet Licht Elektrisch Vracht Voertuig (LEVV): als het werk vooral in de stad plaats vindt, vanuit de (rand van de) stad is een (elektrische) vrachtfiets of een bijzonder voertuig zoals een Goupill, CargoBee of Stint een optie om te verkennen.
  • Andere planning: op dit vlak zijn er veel opties mogelijk; geheel afhankelijk wat de aard van de werkzaamheden van het bedrijf is. Voor een installatiebedrijf kan het bijvoorbeeld gaan om onderdelen overnight in-carte laten leveren in plaats van dat installateur met zijn bestelbus via het centrale magazijn rijdt en daarmee (te) veel dagkilometers maakt. 

De logistieke aanpassingen zijn per definitie maatwerk en vergen het nodige uitzoekwerk. Daarbij kunt u zich laten begeleiden door een Mobiliteitsadviseur/wagenparkadviseur.

Elektrische vrachtwagen

De grote merken van vrachtwagens zijn druk bezig met de ontwikkeling van elektrische vrachtwagens.

Bekijk hier een actueel overzicht van modellen die op markt zijn!

Er zijn ook enkele (Nederlandse) ombouwbedrijven actief, zoals Ginaf en Emoss. De meeste elektrische vrachtwagens die nu in Nederland rondrijden komen daar vandaan. De aanschaf (/ombouw)kosten zijn zeer hoog, denk aan 3 of 4 keer zo duur ten opzichte van de dieselvariant. Daarnaast zijn door de nieuwe techniek en de beperkte aftersales organisatie de onderhoudskosten relatief hoog. 

Door de grote baterijpakketten is het (snel)laden van elektrisch vrachtwagens een hele uitdaging. Niet in de laatste plaats omdat het op eigen locatie zal moeten gebeuren; thuisladen of ‘op straat’ zoals met een elektrische bestelauto is niet mogelijk. Op locatie moet dan wel de benodigde netcapaciteit aanwezig zijn.

De (rit)planning is een hele puzzel en de marge om daarvan af te wijken is beperkt: om het enigszins rendabel te krijgen moet een e-truck zo veel mogelijk operationeel zijn, maar door de beperkte actieradius (die ook nog eens erg afhankelijk is van weer, belading en de chauffeur) moet de e-truck ook veel stilstaan om op te laden. Puzzelen dus, om de best passende logistieke stromen te vinden en daar de ritplanning (en chauffeur) op af te stemmen.  

Elektrisch rijden met een vrachtwagen is voorlopig weggelegd voor de echte pioniers. Een daarvan is Breytner, een Rotterdams transportbedrijf dat een volledig elektrisch wagenpark heeft bestaande uit 4 bakwagens met wisselbak-systeem. Het is een van de eerste bedrijven die een elektrische Semi van Tesla heeft gereserveerd. Zie www.breytner.com voor meer info en neem gerust contact op met ze op als u ook elektrisch wilt (laten) transporteren.


Blijf Logistiek010 en Ecostars volgen om zo op de hoogte te blijven en indien gewenst ondersteuning te krijgen om over te stappen naar zero emissie / elektrisch rijden!