Astrata Europe

Astrata Europe, met hoofdkantoor in Eindhoven, is voor sommige mensen beter bekend onder de oude naam Qualcomm. Het bedrijf  is sinds 1988 in de transportsector actief en heeft een eigen FMS-oplossing: FleetVisor.

Producten

  • TruckLinc: hybride boordcomputer (vast gemonteerd in het voertuig en aangesloten op de CANbus en de digitale tachograaf)
  • DriverLinc+: een Android-tablet dievia bluetooth gekoppeld is aan de TruckLinc
  • FleetVisor: open softwareplatform
  • TripMonitor: open platform voor andere merken boordcomputers (monitoren van de status en voortgang van de geplande ritten en stops)

Functionaliteiten

  • urenregistratie en salarisvoorloop
  • track & tracing van trekkers, trailers en verstuurde opdrachten
  • communicatie tussen planning en chauffeurs
  • rijstijlanalyse: software en rapporten (in combinatie met de Astrata Driver Coach die chauffeurs tijdens het rijden confronteren met hun gedrag - positief en negatief)
  • volledige integratie met bestaande softwarepakketten, zoals TMS, ERP en APS (planningssoftware)
  • integratie met de CANbus en met de digitale tachograaf voor het uitlezen van chauffeurskaarten en massageheugen
  • integratie met systemen van derden, zoals koelsystemen, deurcontacten en trailersystemen
  • navigatie van TomTom met specifieke truckdata en realtime verkeersinformatie (TomTom Traffic)

Naast deze standaard oplossingen kent de hybride boordcomputeroplossing voordelen van het open Android-platform zoals:

  • klantspecifieke apps
  • mogelijkheid tot het maken van foto’s, scans van afleverbonnen of CMR’s, barcodescanning en digitale handtekening
  • integratie met apps van softwarepartners
  • toepassing van nieuwe ontwikkelingen, zoals TransFollow of platforms van verladende partijen

Aantal voertuigen met Astrata-producten:

100.000 in Europa en 100.000 buiten Europa  (stand december 2016)

NB: Astrata Europe werkt binnen Europa zelfstandig én samen met drie partners: VDO Continental, BP Europe en Iveco Trucks. Deze OEM-partners bieden de Astrata-producten aan in hun specifieke markt.

Doelgroepen

  • vervoerders
  • logistieke dienstverleners
  • expediteurs
  • verladers

Voordelen

  • FleetVisor en Tripmonitor zijn compatible systemen van derden. Ook met systemen voor getrokken materieel (bijvoorbeeld van Schmitz Cargobull, Novacom en Tcomm)
  • mogelijkheden om met apps het fleet management-systeem af te stemmen op het logistieke proces van de klant en diens aanwezige software
  • de chauffeur kan de tablet uit het voertuig meenemen, bijvoorbeeld om barcodes te scannen, de orderafhandeling te doen aan het loket van de afzender of de ontvangende partij, foto’s te nemen van schades of manco’s. Realtime doordat de tablet is voorzien van een eigen 3G/4G- of wifi-modem

Investeringen/kosten:

Een basispakket (track & tracing plus tachograaf-koppeling en CANbus-koppeling) is te koop vanaf € 595,-. Een basisabonnement op FleetVisor (inclusief communicatie) kost circa € 25,- per maand.

Astrata Europe is vooral actief in high-end oplossingen. Transportbedrijven kiezen in de praktijk bijna altijd voor de TruckLinc in combinatie met de DriverLinc+ tablet. De kosten bedragen dan circa € 1.500,- per voertuig. Het maandelijkse abonnement is tussen de € 30,- en € 35,-.

Terugverdientijd

De Return on Investment is gemiddeld tussen de negen en veertien maanden (afhankelijk van de keuze en inzet van de oplossing en de mate van activiteit van de klant).

Als economische levensduur wordt dan gerekend met vijf jaar. De technische levensduur ligt tussen de zeven en tien jaar.