Met de metro naar de bouwplaats

Bouwen in hartje Rotterdam zónder hinder en overlast

Doorgaans staat een bouwproject van dit formaat in het hart van een grote stad garant voor files en overlast. Maar een ingenieus logistiek plan zorgt dat daarvan bij het Forum in Rotterdam geen sprake is. Bevoorrading gebeurt buiten de spits om en de tweehonderd bouwvakkers komen niet met busjes maar met de metro, om verkeershinder zoveel mogelijk te voorkomen.

Matthijs Wenting (r.) en collega Marnix Franse moeten met de metro naar hun werk in het centrum van Rotterdam. 
 
’We bouwen hier op een postzegel. Op een zeer klein stuk grond wordt het 60.000 vierkante meter metende project ’Forum’ neergezet met winkels, kantoren en 103 woningen”, zegt logistiek manager Matthijs Wentink. „Om te voorkomen dat hier op de Coolsingel één lange colonne van vrachtwagens komt te staan en vele tientallen auto’s geparkeerd worden, hebben we rigoureuze maatregelen getroffen om de doorstroming niet te belemmeren en de hinder te beperken.”
 
Zo komt het Forum eruit te zien. 
 
Als grootste aannemer is Sprangers verantwoordelijk voor de logistiek op het Forum. Om de logistiek in goede banen te leiden, heeft het bedrijf samen met De Verkeersonderneming gekeken naar slimme oplossingen. De doelstelling hierbij was om ervoor te zorgen dat zowel personeel als materiaal (dagelijks) op tijd op de bouwplaats aankomt, en niet te veel extra druk veroorzaakt op het wegennet in en rond Rotterdam.

Personeel komt dus niet met de auto, maar krijgt van de betrokken aannemers een ov-kaart zodat iedereen met de metro of tram kan komen. „En omdat we geen file van onze meer dan honderd toeleveranciers voor de bouwplaats willen, moeten die allemaal hun spullen bij een verzamelpunt (hub) in Breda afleveren. Per dag rijdt er dan buiten de spits een vrachtwagen vol bouwmaterialen naar het Forum, zodat iedereen aan de slag blijft en er geen opstoppingen rond de Coolsingel ontstaan”, legt Wentink uit.

’Om de hoek scoren we hier sushi of hamburgers’

Bijkomend probleem voor de bouwers is dat de Coolsingel de komende jaren ook (deels) dichtgaat. Wentink: „Daarom moet je heel accuraat en slim plannen. Toen we deze klus aannamen, wisten we dat de logistiek de grootste uitdaging zou worden, vandaar dat ze mij als speciale coördinator hebben aangesteld die alles in goede banen moet leiden. Vooralsnog lukt dat aardig, maar het lastigste deel moet nog komen.”

Scepsis

Op de werkvloer werden de plannen met de nodige scepsis begroet. Bouwvakkers zijn namelijk gewend op grote bouwterreinen ’in de polder’ te werken, waar ze altijd met eigen vervoer kunnen komen. „Toen ik hoorde dat ik in de Rotterdamse binnenstad kwam te werken, was ik hartstikke enthousiast. Maar dat sloeg snel om, toen ik hoorde dat auto’s hier verboden waren en we vanaf een P&R met ons broodtrommeltje de metro in moesten naar onze werkplek”, vertelt uitvoerder Marnix Franse over zijn aanvankelijke aarzelingen.

„De eerste dag was nog vreemd, maar het blijkt comfortabeler dan ik dacht”, vervolgt de Bredanaar. „Bovendien ben je razendsnel de stad in of uit en dat is met een auto in de spits een drama. Achteraf gezien zijn we er blij mee. En het voordeel van de binnenstad blijft, want om de hoek kun je hier een hamburger of sushi scoren. Dat heb je in de polder niet.”

BRON: Telegraaf.nl