Medio 2018 weer ontheffing voor C-rijbewijzen bij elektrisch bestelvervoer

EVO geeft op haar website aan dat Nederland heeft toestemming gekregen van de Europese Commissie om bepaalde voertuigen uit te sluiten voor de verplichting van het C-rijbewijs. Dit was het laatste grote obstakel om dit soort nul-emissie voertuigen in de komende jaren financieel aantrekkelijk te krijgen, waardoor de opschaling echt zal gaan gebeuren.

Gemeente Rotterdam heeft samen met andere steden het belang van deze uitzonderinge meerdere malen aangekaard bij het Ministerie van Infrastructuur en Milieu. Zij hebben samen met andere partijen een succesvolle lobby geleid.

Regeling

Nederland mag in de komende vijf jaren haar rijbewijsregeling voor bepaalde elektrische voertuigen voor goederenvervoer gaan uitsluiten. Het rijbewijs B is dan voldoende voor het mogen besturen van deze voertuigen. Het gaat hier om volledig elektrisch aangedreven motorvoertuigen, die bestemd zijn voor het vervoer van goederen, zonder aanhangwagen. De verwachting is dat deze ontheffing medio 2018 in werking treedt. In de periode 2010-2015 kreeg Nederland een soortgelijke vrijstelling. Toen golden er echter andere voorwaarden waaronder het maximale gewicht van het voertuig.

Voorwaarden

Deze ontheffingsmaatregel is bedoeld om het gebruik van volledig elektrische voertuigen voor vervoersactiviteiten te promoten en de concurrentiepositie van deze voertuigen te handhaven. De maatregel mag geen impact hebben op de verkeersveiligheid. De Europese Commissie stelt daarom een aantal voorwaarden aan de vergunning. Zo mag het voertuig niet zwaarder zijn dan 4250 kilo.

Verder is de vrijstelling alleen van toepassing op Nederlands grondgebied. De chauffeur van het voertuig waar de uitzondering voor geldt, moet een speciale opleiding hebben gevolgd van minstens vijf uur voor het besturen van elektrische voertuigen van meer dan 3500 kg.

Het originele artikel van EVO is te lezen via deze link.