GEMEENTE ROTTERDAM PRESENTEERT BESPARINGSCALCULATOR

De Rotterdamse economie groeit. Dat is mooi! Maar met de groei van de economie stijgt ook de druk op het verkeer en de luchtkwaliteit in de stad. Via Logistiek010 maken overheid en bedrijfsleven zich samen sterk voor duurzame oplossingen die de luchtkwaliteit en de bereikbaarheid van de Rotterdamse binnenstad verbeteren.

Een van de initiatieven is de brandstofcalculator. Gemeente Rotterdam heeft in samenwerking met WEL Mobiliteit en Scrambled Ads een besparingscalculator ontwikkeld. De besparingscalculator geeft een indicatie van hoeveel brandstof, kosten en emissies een vervoerder kan besparen. Dit door het gebruik van verschillende technieken en systemen, zoals bijvoorbeeld het behouden van een correcte bandenspanning, het verminderen van stationaire draaiuren en verbetering van het rijgedrag.

Telematica
Telematica geeft inzicht in het rijgedrag van de chauffeurs. Met telematica soft- en hardware kan de positie, snelheid, gebruik van cruise control, brandstofverbruik, stationaire draaiuren en in sommige gevallen zelfs bandenspanning inzichtelijk gemaakt worden bij zowel de chauffeur als op kantoor. De chauffeur kan vervolgens zijn rijgedrag aanpassen zodat brandstofverbruik wordt geminimaliseerd. Telematica gecombineerd met goede coaching kan meer dan 5% brandstof besparen.

Tire Pressure Monitor System
De bandenspanning heeft veel invloed op het brandstofverbruik van een voertuig. Bij bandenspanning die 10% te laag is, stijgt het brandstofverbruik al 1%. Het brandstofverbruik loopt sneller op bij nog lagere bandenspanning. Daarnaast slijten de banden minder snel bij handhaving van de correcte bandenspanning en is de kans op een lekke band kleiner. De kosten van een stilstaand voertuig door een lekke band kunnen heel snel oplopen. Het is voordelig om de bandenspanning inzichtelijk te hebben en de chauffeurs deze op peil te laten houden. Dit is mogelijk door middel van een Tire Pressure Monitor System (TPMS). Deze monitor geeft in de cabine weer wat de bandenspanning van elke band is. De chauffeur kan vervolgens de banden altijd op de juiste spanning houden.

Stationair afslaan systeem
De motor van een vrachtwagen blijft vaak, als de bestuurder bijvoorbeeld een kopje koffie gaat halen, onnodig draaien. Er zijn veel gevallen waarbij deze onnodige stationaire draaiuren plaatsvinden. Het verbruik van een vrachtwagen tijdens stationair draaien kan oplopen tot 2,8 liter per uur. Er zijn voor bijna alle vrachtwagens systemen beschikbaar die de motor na een voorgeprogrammeerde tijd (2, 3 of 5 minuten) automatisch af laten slaan. Hiermee wordt automatisch het brandstofverbruik en uitstoot gereduceerd. Dit kan bij moderne vrachtwagens vaak met een simpele software update.

Resultaat
De besparingscalculator geeft op basis van een specifiek wagenpark een overzicht van investeringskosten, brandstofbesparing, kostenbesparing en verlaagde uitstoot. De brandstofbesparing levert een financieel voordeel op en verlaagt de emissie. Het implementeren van deze technieken en coachen van bestuurders blijkt in veel gevallen rendabel binnen een jaar en kan meer dan 8% brandstof besparen.

Kom nu in actie

Waarom nog wachten als u direct kan besparen? Ga direct naar de besparingscalculator en ontvang per mail de uitkomst.