cases

Op weg naar emissievrije stadslogistiek

Rotterdam en andere gemeenten in Nederland werken hard aan het verduurzamen van de stadslogistiek. Twee manieren om dit te bereiken zijn efficiëntere ritten en ritten met schonere voertuigen. Het verschilt per bedrijfssector welke voertuigen worden gebruikt, en welk logistiek systeem wordt gebruikt voor de distributie en levering van goederen.

Natuurlijk werkt de gemeente zelf aan de verduurzaming van haar eigen wagenpark waarmee ze publieke taken uitvoert, zoals ophalen van huisvuil en onderhoud van de openbare ruimte.

Maar het overgrote deel van de bedrijfswagens die in de stad rondrijden zijn van particuliere ondernemingen. Om de doelstelling van emissievrije stadsdistributie in 2025 te realiseren zullen ook ondernemers zeker aan de bak moeten. De gemeente Rotterdam werkt samen met bedrijven en kennisinstellingen om dit mogelijk te maken. Wagenparkbeheerder kunnen zich bijvoorbeeld aansluiten bij de erkenningsregeling ECOSTARS en daar voordeel uithalen in hun bedrijfsvoering.

Via het platform Logistiek010 kunnen ondernemers leren van onderzoekers welke mogelijkheden er zijn voor efficientere en schonere bedrijfsvoering. De overheid kan aan de ene kant vertellen welke mogelijkheden er zijn voor ondersteuning en aan de andere kant van ondernemers leren hoe regulering effectief kan worden gemaakt. Op 3 oktober organiseert de gemeente Rotterdam het evenement Logistiek010+. Op dit evenement kunnen transportbedrijven een veelvoud van deze winstgevende oplossingen in de praktijk zien.

In het netwerk van Logistiek010 is een van de goede voorbeelden: P van der Velden E-Mobility uit Rotterdam en Barendrecht. Zij zien mogelijkheden voor vernieuwende dienstverlening in de transportsector. Met een kleine financiële ondersteuning heeft Casper van der Velden aangedurfd te investeren in een 18 tons elektrische truck. Deze wordt hier aan de Rotterdamse Waalhaven geschikt gemaakt voor het transport van afvalcontainers.

Casper van der Velden: ”Doordat ik eerst zelf met elektrische auto’s ben gaan rijden. Door eerst een hybride auto te kopen en later een volledige elektrische auto, zijn we tot de gedachte gekomen dat ook elektrisch vervoer dient te komen in vrachtvervoer.

De gemeente Rotterdam heeft ons financieel geholpen bij de investering in een elektrische portaalwagen. Zo kunnen alle mensen die in de afvalverwerking zitten, kunnen deze elektrische wagen ervaren. Auto’s die op het buitenland rijden, die moeten inderdaad duizenden kilometers per keer kunnen rijden. Echter we hebben ook heel veel stadsvervoer. En juist binnen in die stad, waar die luchtvervuiling zo belangrijk is en waar je de luchtvervuiling niet wil hebben, daar kun je dus heel goed met elektrische auto’s uit de voeten. Want die hoeven namelijk geen duizenden kilometers per dag te rijden. In de toekomst zul je in de steden alleen maar elektrisch vervoer zien. En op de snelwegen, denk ik dat we nog wel even aan de fossiele brandstof vast zitten, maar ook dat zal op de redelijk korte termijn toch ook allemaal elektrisch worden”.   

De gemeente is ervan overtuigd dat deze kleine tot grote oplossingen de toekomst van de transport sector zijn. Zowel de bedrijven als de stad hebben hier baat bij. Sluit u nu aan bij Logistiek010.

Meer informatie over P. van der Velden E-Mobility vindt u hier.