blogs

De last mile: van lastige mile naar last smile

Nog niet zo lang geleden zag de stadslogistiek er nog vrij eenvoudig uit, het bestond eigenlijk niet eens. Het heette stadsdistributie en bestond uit aanbodgestuurd bulktransport naar grootwinkelbedrijven en horeca. The last mile was niet meer dan dat; de laatste kilometer (in de stedelijke omgeving) van een distributieproces. Omdat het noemenswaardige problemen noch winstgevende kansen bood, stond de last mile niet hoog op de prioriteitenlijstjes van bestuurders, beleidsmedewerkers of ondernemers (in de logistiek).

Lastige mile

Dat is nu, en zeker in de nabije toekomst, wel anders. Het grootwinkelbedrijf is langer open, kent een hogere omloopsnelheid van collecties en heeft minder voorraadruimte. Het kleinbedrijf is specialistischer, wijder verspreid en mondiger. En de belangrijkste game-changer, ook in de stadslogistiek, is de supersnelle opkomst van e-commerce: iedereen wil alles (non-food en steeds meer ook food) nu in huis hebben. Met een explosieve groei van last miles tot gevolg: honderden, duizenden vrachtwagens en vooral bestelbusjes rijden door stadscentrum en woonwijk. Met alle (vervelende) consequenties voor bereikbaarheid, veiligheid en luchtkwaliteit tot gevolg. De last mile is een lastige mile geworden. 

Last smile

Gelukkig is er ook een andere ontwikkeling gaande: de stad, de logistiek, de mobiliteit, eigenlijk alles wordt smart. Tenminste, alles genereert (big) data. Dat wordt pas smart als het wordt gedeeld (publiek en privaat), er goede vraaggestuurde en oplossingsgedreven algoritmes op gezet worden en, het belangrijkste, er een ‘menselijke schil’ aan wordt toegevoegd. Zo kan de stedelijke logistiek slimmer en schoner worden met minder opstoppingen, minder uitstoot en minder irritatie. En komt er vaker een glimlach op het gezicht bij de ondernemer die een levering op tijd ontvangt, de bewoner die ‘obstakelvrij’ door zijn stad fietst en de bezoeker die ‘opgelucht’ een koffie op het terras drinkt.

Dus vervoerders, verladers, ontvangers, techneuten, bewoners- en ondernemers(verenigingen) en (logistieke) start-ups: ga met elkaar, en met ons, in gesprek om van de last mile een (last)smile te maken. Kansen genoeg!