Black box

Een gevisualiseerde tunnel met 0'en en 1'en op de muren

Real time info over uw wagenpark

De black box registreert alle relevante data van een voertuig. De unit wordt op een onzichtbare plaats ingebouwd. Het apparaat is uitgerust met gps en is daardoor uitermate geschikt voor een volgsysteem. Zonder dat de chauffeur iets hoeft te doen, vindt er voortdurend plaatsbepaling plaats van bijvoorbeeld vrachtwagen, trailer, bus of bestelwagen.

Maar op de black box kunnen allerlei soorten sensoren en connectoren worden aangesloten. Bijvoorbeeld om gegevens uit het motormanagement te registreren, de hoeveelheid brandstof in de tank te meten of de beelden van een aangesloten dashboardcamera op te slaan en te verzenden. Door middel van datacommunicatie via het gsm-netwerk kunnen de gegevens automatisch naar de thuisbasis worden verzonden.

Er komen steeds meer toepassingen bij voor black boxes. Tracking & tracing was het originele doel, maar als het voertuig dan toch permanent in verbinding staat met kantoor, ontstaat vanzelf behoefte aan steeds meer informatie. Niet meer alleen over de locatie en de route, maar ook over de conditie van de truck, de motor en andere onderdelen, de lading(ruimte) et cetera. Het maakte de weg vrij voor uitgebreide fleet management-systemen.

Black box staat niet op zichzelf

Zit er eenmaal een black box in het voertuig, dan is de stap naar tracking & tracing en fleet management klein. Terwijl de voordelen groot zijn. Daardoor komt het nauwelijks nog voor dat ondernemers kiezen voor uitsluitend een black box, met slechts beperkte functionaliteiten.

De black box staat niet op zichzelf. Er zijn ook nauwelijks aanbieders meer die alleen black boxes verkopen; bijna allemaal hebben ze een pakket aan diensten. De één uitgebreider dan de ander. Doorgaans zit een aantal functies in het standaardabonnement en zijn er extra opties mogelijk.

De prijs – een paar tientjes per maand per voertuig – is ook voor kleinere transport-, koeriers- en touringcarbedrijven geen bezwaar meer. De meeste ondernemers geven de voorkeur aan een all-in abonnement. Daar zit alles in: inclusief de aanschaf en montage van de black box en (een gelimiteerde hoeveelheid) te verzenden data per maand. Daardoor is geen grote investering nodig, hebben ze geen onverwachte meerkosten en zijn onderhoud, service en updates geregeld.

On Board Diagnostics

Met zogeheten ‘On Board Diagnostics’ kunnen naast de actuele locatie en de gereden route ook de snelheid, afstanden, rijtijden, het brandstofverbruik, de rijstijl en de conditie van de motor worden gemeten en geregistreerd.

Maar ook koppeling met de digitale tachograaf is mogelijk. Beveiliging van de laadruimte is een andere optie: tegen ladingdiefstal (met een deur- of laadklepsensor) of als temperatuurcontrole bij geconditioneerd vervoer. Een uitbreiding met een dashcam is eveneens gewild: de beelden worden automatisch opgeslagen en bij een onverhoopte aanrijding heb je als bedrijf en chauffeur bewijzen als de schuldvraag aan de orde komt. Een andere nuttige optie is het automatisch controlesysteem voor de bandenspanning.

Ook bestaat er een module om brandstofdiefstal tegen te gaan. Een speciale sensor meet constant de hoeveelheid brandstof in de tank. Als het niveau afneemt terwijl de wagen geparkeerd staat, volgt er een automatische alarmmelding.

Inzicht helpt besparen

Toepassing van een black box kan zorgen voor aanzienlijke besparingen. Onder meer door een betere rijstijl (dankzij het inzicht in het brandstofverbruik) en de optimale bandenspanning (dankzij de automatische monitoring). Een indicatie van de gemiddelde besparing, zoals leveranciers die opgeven: 15 tot 20%.

Als het brandstofverbruik daalt, heeft dat ook een gunstig effect op de CO2-uitstoot. Als ondernemers zelf nog geen duurzaamheid nastreven, ondervinden ze in toenemende mate dat klanten een kleinere carbon footprint verlangen.

Vergelijk hier de aanbieders

Er is veel keuze uit black boxes, systemen en leveranciers. Geen van allen leveren ze uitsluitend de black box. Altijd zijn er meer functies aan verbonden; in elk geval tracking & tracing en meestal ook een fleet management-systeem. Omdat Route42 wél een solitaire black box levert, belichten we die oplossing uitgebreid.

Een kleine selectie:
Andere aanbieders

Kansen

  • Tracking van voertuig: locatie en toestand zijn continu bekend; de informatie is te benutten als service aan klanten.
  • Betere planning (real time) zorgt voor een optimale inzet van het wagenpark: niet onnodig leeg- en omrijden.
  • Besparing op brandstofkosten; gemiddeld 15 tot 20 procent.
  • Minder uitstoot van schadelijke uitlaatgassen.
  • Directe communicatie tussen planafdeling en chauffeurs.
  • Levert actuele data voor onderhoud van voertuigen en brandstofmanagement.
  • Grotere veiligheid; bij diefstal kan het voertuig snel worden teruggevonden.
  • Minder bekeuringen (bijvoorbeeld daadwerkelijke snelheid vergelijken met toegestane snelheid; alarmering bij inrijden van milieuzone).
  • Verbeterd rijgedrag van chauffeurs (defensief rijden spaart brandstof, levert minder kans op ongelukken en is minder vermoeiend).
  • Extra functionaliteiten: koppeling aan tachograaf (naleving rij- en rusttijden), informatie over truckparkings, tankstations, et cetera op de route.

Risico’s

  • Selectie van leverancier, de installatie en invoering kosten tijd.
  • Aanschaf van black boxes/boordcomputers en het abonnement kosten geld.
  • Wennen aan een andere manier van werken.
  • Mogelijk weerstand bij chauffeurs; die kunnen zich gecontroleerd voelen.
  • De boordcomputer kan de chauffeur afleiden.

Tips

  • Verdiep u in de aanbieders. Vraag uitleg en offerte bij meerdere partijen.
  • Heeft uw bedrijf meerdere merken trucks of bestelwagens? Check f het systeem van de aanbieder met al uw voertuigen en de mogelijk al geïnstalleerde boordcomputers werkt.
  • Vraag collega-ondernemers met een fleet management-systeem naar hun ervaringen.

Array

Blijf op
de hoogte

Aanmelden nieuwsbrief

Initiatief van:

Op de hoogte blijven van nieuws en ontwikkelingen rondom de ZE-zone van Rotterdam?